سفته و تفاوت آن با چک و برات :                                

سفته ،چک و برات  از اسناد تجاری به معنای خاص هستند ، که از تشریفات خاص قانونی بهره مندند. این اسناد تجاری  قابل نقل و انتقال بوده و به جای پول مورد استفاده قرار می گیرند . در اسناد مذکور ، صادر کننده  بعد از اصدار سند تجاری آن را به دارنده تسلیم می نماید چرا که از جمله شرایط تحقق عقد و ایجاد اثر در سند  تسلیم کردن آن می باشد.

 آشنایی مختصر با سفته : 

سفته  عبارت از تعهد به پرداخت می باشد که  صادر کننده برخلاف _ برات و چک که ذیلا توضیح خواهیم داد_  به دیگری دستور پرداخت نمیدهد بلکه خود متعهد می شود مبلغ تعیین شده در سفته را در سررسید معین  پرداخت نماید و مثلا سعید برای خرید کت و شلوار به لباس فروشی می رود و به جای پرداخت پول ،اقدام به صدور سفته در وجه لباس فروش می نماید .با توجه به مثال مزبور  پس می توان گفت:« که ما در سفته دو طرف اصلی داریم : اول: صادر کننده یا همان متعهد یعنی سعید و دوم دارنده یا همان متعهدله لباس فروش. در سفته  همان چک یا برات ممکن است اشخاصی با عنوان ظهرنویس یا انتقال دهنده و یا ضامن متعهد شوند . که در نوشته های آتی راجع به این موارد بیشتر توضیح خواهیم داد.»

مطلب پیشنهادی: سفته و هر آنچه باید درباره آن بدانیم؟

آشنایی مختصر با چک : 

چک متضمن دستور پرداخت به بانک می باشد. مثلا میثم  برای خرید خودرو به شرکت ایران خودرو مراجعه می کند و به جای پرداخت پول ، چکی بر عهده بانک تجارت یا سایر بانک ها صادر می نماید تا در زمان مقرر، نماینده ایران خودرو به بانک مراجعه  و وجه چک را وصول نماید . صدور چک نیازمند قرارداد پایه بین صاحب حساب و بانک می باشد که از این قرارداد پایه به عنوان حساب جاری یاد می شود.

پس با توجه به موارد فوق می توان اظهار داشت که در چک برخلاف سفته که با دو طرف اصلی سر کار داشتیم با سه طرف اصلی مواجه هستیم . طرف اول : صادر کننده یا محیل یعنی میثم . طرف دوم : دارنده یا محال له یا محتال یعنی ایران خودرو  و طرف سوم محال علیه یعنی بانک تجارت . در چک نیز ممکن است با افرادی به عنوان ظهرنویس یا ضامن برخورد داشته باشیم .

مطلب پیشنهادی: سرقت یا مفقود شدن چک

آشنایی مختصر با برات :

برات در واقع دستور پرداخت به شخص براتگیر می باشد مثلا میثم برای خرید یه دستگاه موبایل اپل به فروشگاه موبایل فروشی مراجعه می کند  و به جای پرداخت پول به متصدی فروش موبایل در وجه او برات صادر می کند . میثم که صادر کننده برات است از از دوست خود تقی طلبکار می باشد و به تقی دستور می دهد تا مبلغ معین در برات را در سر رسید معین  به متصدی فروش موبایل پرداخت نماید . بنابراین با توجه موارد مذکور می توان گفت در برات نیز ما با سه طرف اصلی مواجه هستیم . اول : صادر کننده یا محیل یا براتکش یا برات دهنده یعنی همان میثم . دوم: محال علیه یا براتگیر یعنی همان تقی . سوم : محتال یا محال له یا دارنده یعنی همان متصدی فروش موبایل .

البته علاوه بر سه طرف اصلی نامبرده در برات ممکن است اشخاص دیگری نیز بر روی ورقه برات به عنوان ضامن یا ظهرنویس یا انتقال دهنده نقش داشته باشند .  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *