الزام خریدار به تخلیه و استرداد ملک-وکیل متخصص

الزام خریدار به تخلیه

الزام خریدار به تخلیه و مسترد کردن ملک از جمله دعاوی پر کاربرد در حوزه ملک و املاک می باشد.

در این مطلب نکات مهم را در این خصوص برای شما بزرگواران قرار خواهیم داد. تا گامی در جهت بالا بردن آگاهی شما برداریم.

در صورتی که نیاز به مشورت به وکیل متخصص ملکی دارید از طریق شماره های موجود در سایت می توانید با وکلا و کارشناسان ما در ارتباط باشید.

الزام خریدار به تخلیه

اکنون می پردازیم به الزام خریدار به تخلیه ملک

از بین دعاوی ملکی، بعضی، ناشی از مشکلات مربوط به انعقاد قراردادهای خرید و فروش ملک است. برای مثال گاهی پیش می آید که یک قرارداد بیع منعقد می گردد. اما بعدتر مشکلاتی ایجاد می شود که

نتیجه آن تن دادن طرفین به فسخ قرارداد خواهد شد. مانند این که خریدار نمی تواند قیمت ملک را بر اساس تعهداتش ، بپردازد.

در این شرایط ممکن است فروشنده ابتدا قرارداد را فسخ و تأیید آن را از دادگاه تقضا کند. حال ممکن است

خریدار از تخلیه و پس دادن ملک خودداری کند.  در اینجا طبق قانون مدنی، دعوای الزام خریدار به تخلیه و استرداد ملک معنا پیدا می کند. یعنی فروشنده اول اظهارنامه ای جهت تخلیه ملک برای خریدار ارسال می نماید. سپس در موعد مقرر با تنظیم دادخواست، از دادگاه درخواست می کند خریدار را ملزم به تخلیه ملک کند.

کدام مرجع صالحیت رسیدگی به دعوای الزام خریدار به تخلیه و استرداد ملک را دارد؟

این دعوا نیز  مانند دیگر دعاوی غیرمنقول، در صلاحیت دادگاه محل وقوع ملک می باشد.

نحوه ی اجرای رأی دعوای الزام خریدار به تخلیه ملک

پس از رسیدگی به دعوا و صدور رأی قطعی، اجراییه صادر می گردد و پرونده پس از ابلاغ اجراییه به محكوم عليه، به اجرای احکام ارسال خواهد شد.

دادورز اجرای احکام، اقدام به تخلیه ی ملک و تحویل آن به مالک می نماید.

نکات مهم در الزام خریدار به تخلیه ملک

1.طرح دعوای استرداد ملک، مستلزم اثبات فسخ و یا بطلان قرارداد می باشد. پس باید قبل و یا همزمان با دادخواست استرداد ملک، خواسته ی تأیید فسخ و یا بطلان نیز تقدیم گردد.

۲- پس از این که فروشنده از خریدار استرداد ملک را درخواست داشت، اگر خریدار ملک را مسترد نکرد، در حکم غاصب می باشد و هر نوع خسارتی به ملک وارد بشود، خریدار در قبال آن مسئول است، حتی اگرخریدار در بروز خسارت مقصر نباشد.

۳- بهتر است قبل از تقدیم دادخواست الزام خریدار به تخلیه، بازگرداندن ملک از طریق اظهارنامه ی رسمی از خریدار مطالبه بشود و در صورت استنکاف خریدار، دادخواست تحویل شود.

۴- مالک می تواند ضمن دادخواست، أجرت المثل ایام تصرف ملک توسط متصرف را از تاریخی که ، متعهد به استرداد و تحویل ملک گردید، مطالبه کند.

سخن پایانی الزام خریدار به تخلیه ملک
لزوم استفاده از وکیل در قراردادها و دعاوی ملکی به چه دلیل است؟

تنظیم قرارداد در واقع اساس و بنیان هر کاری است و مانند زیر بنای هر توافق است که اگر درست تنظیم نشود نمی توان انتظار داشت که این ساختمان تخریب نشود. بنابراین تنظیم قرارداد در روابط جامعه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به خصوص در زمینه املاک که از گران قیمت ترین قراردادها می باشد و کوچکترین اشتباه در این زمینه می تواند عواقبی جبران ناپذیر برای طرفین قرارداد به بار بیاورد.

اگر شما در هنگام تنظیم قرارداد از خدمات یک وکیل دادگستری متخصص در دعاوی ملکی استفاده کنید به نوعی از نظر حقوقی قرارداد خود را بیمه می کنید. و خاطری آسوده خواهید. یکی از مزایای مهم استفاده از وکیل دعاوی ملکی این است که از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری می کنید. در نتیجه این یک اقدام کاملا هوشمندانه می باشد که شما از علم و تجربه ی متخصص این امر که وکیل است استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *