تخلیه به علت نیاز شخصی موجر

الزام خریدار به تخلیه

چنانچه موجر یا مستاجر ملکی هستید و در خصوص تخلیه به علت نیاز شخصی موجر سوالی دارید این نوشتار برای شماست. بخوانید تا آگاه شوید.

در صورتی که پس از خواندن مطلب هنوز سوال بی پاسخی داشتید می توانید با ما تماس بگیرید.

در این مطلب می پردازیم به اینکه: منظور از نیاز شخصی موجر در این دعوا چیست؟ اگر موجرین چند نفر باشند باید چه اقدامی انجام داد؟ نحوه رسیدگی و صدور حکم در این مورد چگونه است؟ ارکان اساسی این دعوا کدامند؟ تکلیف مستاجر چیست؟ پس از صدور حکم چه مراحلی طی می شود؟ پس همراه ما باشید.

تخلیه به علت
منظور از نیاز شخصی موجر در این دعوی چیست؟

در دعوی تخلیه به علت نیاز شخصی موجر لازم است که شخص صاحب ملک یا به اصطلاحی موجر و نه حتی فرزندانش جهت نیاز شغلی و تهیه مخارج زندگی نیاز به کار در مغازه مورد اجاره داشته باشد.

اگر موجرین چند نفر باشند باید چه اقدامی انجام داد؟

در صورت تعدد موجرین یکی از آن ها نمی توانند به تنهایی این دعوی را طرح نمایند.

نکته این است که در این صورت ممکن است ،قاضی بر این باور باشد که رفع نیاز شخصی هنگامی که ملک در مالکیت چند شخص است منتفی می باشد. اما در این خصوص نظرات متفاتی وجود دارد.

وکیل سرقفلی

نحوه رسیدگی و صدور حکم در تخلیه به علت نیاز شخصی موجر

شروع به رسیدگی در این دعوا با تقدیم دادخواست به دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع همان مال موضوع دعوی به عمل خواهد آمد. و پس از این که شرایط شکلی دادخواست محیا باشد روند رسیدگی  آغاز می گردد. و در نهایت رای مفتضی صادر خواهد شد.

ارکان اساسی این دعوا کدامند؟

اموری که احراز آن ها جهت حکم تخلیه ضروریست از قرار زیر می باشد:

  • احراز رابطه استیجاری طرفین
  • احراز سمت خواهان به عنوان موجر یا قائم مقام او
  • احراز شمول قانون 56 بر رابط استیجاری طرفین
  • احراز انقضای مدت اجاره
  • احراز نیاز شخصی موجر
  • تعیین مبلغ حق کسب و پیشه
تکلیف مستاجر چیست؟

در صورتی که مستاجر اطمینان دارد که موجر نیاز شخصی به ملک مورد نظر را ندارد می تواند این موضوع را از طریق شواهد موجود اثبات کند.

حتما بخوانید: شرایط صدور ضمانت نامه بانکی

پس از صدور حکم تخلیه چه مراحلی طی می شود؟

موجر باید ظرف 3 ماه مبلغ حق کسب و پیشه را تودیع نماید و مستاجر می بایست پس از دریافت مبلغ ظرف 2 ماه نسبت به تخلیه ملک اقدام نماید.

هر یک از طرفین می توانند در مهلت 20 روز سبت به رای دادگاه اعتراض خود را اعلام نماید.

بی اطلاعی اشخاص و عدم آگاهی آن‌ها از قوانین باعث می گردد هزینه‌های معنوی و مادی فراوانی در پیچ و خم دادرسی یک پرونده برایشان ایجاد شود.  و غالبا مطلوب آن‌ها نیز محقق نمی گردد زیرا طرح دعوا  و دفاع هر دو از اموری تخصصی و پیچیده است که ضرورت داشتن وکیل یا استفاده از خدمات وکلا را چند برابر می‌نماید.

مواردی که در قسمت های پیشین برای شما بیان داشتیم نکات اساسی و مهمی هستند که آگاهی از آن ها در دعوای تخلیه به علت نیاز شخصی موجر برایتان لازم است. تیم حقوقی دادرسان سیمرغ عدالت همواره پاسخگوی شما بزرگواران می باشند، شما می توانید با شماره های موجود در صفحه با وکلا و کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *