دستور تخلیه فوری

الزام خریدار به تخلیه

اگر میخواهید بدانید چطور می توانید دستور تخلیه فوری بگیرید؟ مدت زمان گرفتن دستور خلیه فوری چقدر است؟ این نوشتار برای شماست.

تا انتها همراه ما باشید. و در صورتی که سوال بی پاسخی داشتید یا نیاز به راهنمایی و مشورت داشتید وکلای عدلگر پاسخگوی شما بزرگواران می باشند.

دستور تخلیه فوری

بعد از این که عقد اجاره منعقد گردید، مثل دیگر عقد ها ، تعهدات خاصی بر گردن طرفین ، یعنی موجر و مستاجر قرار می گیرد. و باید به این تعهدات پایبند باشند. از جمله این که مستاجر باید پس از اتمام مدت اجاره، برای تخلیه ملک و تحویل آن به موجر اقدام کند.

با این وجود، گاهی اوقات بعضی از مستاجرین، از انجام این تکلیف ، امتناع می نمایند. و موجر به ناچار، وادار  می گردد تا از طریق مراجع قضایی، ملک را تخلیه کند. این تخلیه، اگر دارای شرایط مقرر در قانون روابط موجر و مستاجر سال 76 باشد،  فوری انجام می شود. و روش دریافت این دستور متفاوت از سایر دعاوی است.

بنا بر این، در این نوشتار، بعد از بررسی شرایط، روش دریافت، مدت زمان لازم و سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه فوری مستاجر را شرح می دهیم.سپس در مورد اجرای این حکم توسط کلانتری، توضیح خواهیم داد.

سوال داری؟

تماس بگیر

021-88657789

مراحل و روش گرفتن دستور تخلیه فوری مستاجر

چنانچه شرایط گرفتن دستور تخلیه فوری مستاجر وجود داشت، موجر می تواند برای دریافت این حکم اقدام نماید. اما، افزون بر شرایط، به جهت گرفتن حکم تخلیه فوری، لازم است مقررات مربوط به روش دریافت این حکم هم از طرف موجر رعایت بشود.

در ابتدای روش دریافت حکم تخلیه فوری ، موجر باید خودش یا وکیلش، دادخواست مربوط به این دعوا را تنظیم کند .

در قدم بعدی، لازم است موجر، در سامانه ثنا ثبت نام کند و نام کاربری و کلمه عبور ورود به سامانه را دریافت نماید. لازم به ذکر است که بدون ثبت نام در سامانه ثنا، امکان ثبت دادخواست، حتی ازجانب وکیل موجر، ممکن نمی باشد.

طبق مقررات مربوط به روش دریافت حکم تخلیه فوری ، مثل یگر دعاوی، موجر متقاضی تخلیه باید دادخواست خود را ، ثبت و برای شورای حل اختلاف ارسال نماید.

بعد از ارجاع دادخواست، اگر که شرایط لازم وجود داشت و توسط شورا هم محرز بشود، حکم تخلیه فوری مستاجر، ظرف حداکثر 1 هفته صادر میشود. و با مراجعه مالک، به اجری احکام شورا، حکم اجرا خواهد شد.

نکته ی لازم در رابطه با روش دریافت دستور تخلیه فوری این است که در صورت درخواست مستاجر، شورا صرفا یک بار و حدودا به مدت یک ماه، برای تخلیه ملک به او، فرصت می دهد.

حتما بخوانید: تخلیه به علت نیاز شخصی موجر

حکم تخلیه فوری چقدر طول میکشد

این دستور، به طور فوری صادر و اجرا می گردد. اما، در حال، از آن جا که طرز دریافت این حکم بدین صورت است که باید دادخواست  ثبت و شرایط لازم، توسط شورای حل اختلاف محرز شود، این سوال، پیش می آید که حکم تخلیه فوری چقدر زمان می برد؟

در این مورد باید به قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 76 رجوع کرد.

طبق ماده 3 این قانون، بنابر درخواست موجر، مبنی بر تخلیه فوری ملک استیجاری، مرجع قضایی، موظف می باشد ظرف یک هفته از درخواست، برای تخلیه ملک اقدام کند.

این مدت یک هفته ای، تنها زمانی است که باید برای گرفتن دستور تخلیه فوری مستاجر و اجرای آن در نظر داشت، زیرا که پیش از ارجاع دادخواست به شورا هم مدتی طول می کشد تا دادخواست ثبت و  به شعبه شورا ارجاع گردد. که این مدت حدود یک هفته می باشد.

مطلب پیشنهادی: تخلیه و فسخ اجاره در قانون ۱۳۵۶

آیا با کپی اجاره نامه می شود برای دستور تخلیه فوری اقدام کرد؟

منعی ندارد مگر مستاجر به آن ایراد بگیرد یا مدعی عدم رابطه استیجاری بشود. که البته آن هم ممکن است تبعات خاص خودش را داشته باشد. اما در این حالت موجر میتواند از شورا تقاضا کند که بنگاه معاملات ملکی نسخه سوم را به شورا تسلیم کند یا همان کپی را تایید کند.

مطلب مرتبط: تخلیه ساختمان برای نوسازی

تخلیه فوری ملک تجاری هم ممکن است؟

بله. ملک چه مسکونی و چه تجاری در صورتی که شرایط مندرج در نوشتار حاضر را دارا باشد امکان تخلیه فوری آن وجود خواهد داشت.

چرا نیاز به وکیل برای تخلیه فوری داریم

در چنین مواقعی شخص با حکم تخلیه به همراه نماینده کلانتری برای تخلیه ملک مراجعه می نماید و گر مستاجر از پذیرش حکم سرباز بزند، نماینده ی دادستان به عنوان مرجع قانونی به قضیه ورود پیدا می کند تا مراحل قانونی را به اجرا در بیاورد. از زمان ثبت دادخواست تا این مرحله وکیل نقش پر رنگی را ایفا خواهد کرد زیرا که ذره ای ایراد در دفاعیات یا روش بیان درخواست می تواند ورق را بر گرداند و دعوای دستور تخلیه فوری به ضرر متقاضی تمام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *