رجوع از طلاق چیست؟ نکات مهم

مراحل طلاق توافقی

در این نوشتار قصد داریم بدانیم رجوع از طلاق چیست؟ و نکات مهمی را پیرامون این مبحث بیان نماییم.

طلاق به دو نوع رجعی و بائن تقسیم می شود . برای این که بدانید رجوع از طلاق چیست باید به آثار این نوع انحلال نکاح توجه نمایید. که ما برای شما توضیح می دهیم.

برای مثال می توان گفت که  مهمترین اثر طلاق رجعی این است که مرد می تواند در ایام عده ، به زن بازگردد و بدون اینکه مجدد عقد نکاح منعقد بشود ، به زندگی مشترک ادامه دهند . اما در خصوص طلاق بائن اینطور نیست و چنین امری امکانپذیر نمی باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طلاق از طرف مرد و طلاق رجعی همینجا کلیک کنید.

رجوع از طلاق
نکات مهم سوال: رجوع از طلاق چیست ؟

نکته مهم در این خصوص ، این است که رجوع نیازمند خواست و اراده مرد است و به صرف انجام اعمالی از طرف او که دلالت بر رجوع از طلاق نماید ، این امر اتفاق خواهد افتاد . مثل این که همسرش را نوازش کند یا چیزی بگوید که مبنی بر بازگشت او از جدایی باشد .

افزون بر این موارد، لازم به ذکر است که طلاق رجعی آثار دیگری نیز دارد . از جمله این که خانم در این دوران از حق نفقه برخوردار می باشد و زن و مرد از یکدیگر ارث می برند .

نکته مهم دیگر پیرامون رجوع از طلاق این است که این بازگشت مرد بر اساس قانون باید به ثبت برسد .

در این خصوص کارشناسان و وکلای عدل گر آماده اند به سوالات شما عزیزان پیرامون رجوع از طلاق پاسخ بدهند .

حتما بخوانید: طلاق به علت تنفر

برخی از احکام رجوع در طلاق به بیان فقها به شرح زیر است:

رجوع تنها در طلاق رِجعی جایز است.پس در طلاق‌های خُلع و مُبارات که طلاق بائن هستند، بازگشت جایز نمی باشد.

در طلاق‌های خلع و مبارات، اگر زن در زمان عِدّه از بخشش خود منصرف گردد، رجوع جایز خواهد شد.

در صورت رجوع مرد، زن باید از او تمکین کند.

چنانچه مردی همسر خودش را دوبار طلاق بدهد و پس از هر دو بار به او باز گردد یا او را دوباره عقد کند، بعد از طلاق سوم، آن زن بر آن مرد حرام خواهد شد. یعنی حق رجوع به او یا ازدواج با او را دیگر نخواهد داشت مگر این که آن زن با مردی دیگر ازدواج کند. که در این حالت با شرایطی مثل همبستری با شوهر دوم می‌تواند پس از مرگ او یا طلاق از او، با شوهر اولش ازدواج نماید.

مطلب مرتبط: مراحل طلاق از طرف مرد

روش ثبت رجوع از طلاق چطور است؟

از آنجایی که مدت زمان رجوع پس از طلاق، تا پایان مدت عده زن است. پس، بعد از اتمام زمان عده، اگر مرد قصد بازگشت به زن را دارد، باید برای ثبت رجوع از طلاق، به دفترخانه رسمی که صورت جلسه در آن تنظیم شده است مراجعه و سپس توسط سردفتر، اقدام به ابطال صورت جلسه طلاق نماید.

توجه!

متاسفانه بسیاری از مردم در مشکلات و پرونده‌های حقوقی‌ از خدمات وکیل استفاده نمی کنند و حتی خود را از یک مشاوره چند ساعته نیز محروم مینمایند و این امر همیشه به ضرر این افراد تمام خواهد شد.

در هر امری مشاوره با مخصصین آن حوزه را جدی بگیرید. برای شناخت بهتر یک وکیل طلاق شما میتوانید قبل از سپردن پرونده خود به او، چندین جلسه مشاوره حقوقی با ایشان، داشته باشید.

بنا بر این بهتر است از تخصص وکلای متخصص عدل گر بهرمند بشوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر یا کسب مشاوره در زمینه رجوع بعد از طلاق با بهترین و با تجربه ترین وکلا و مشاوران حقوقی عدل گر می توانید از طرق شماره های موجود در صفحه تماس بگیرید.

یا در صورتی که سوال شما کوتاه است در زیر همین نوشتار بپرسید تا به شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *