طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده

 

عکسی از خانواده پرجمعیت
قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده

طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده

طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به تازگی  پس از رفع ایرادات و ابهامات شورای نگهبان از سوی مجلس شورای اسلامی مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد و مورد تایید این شورا قرار گرفت.

در مقدمه این طرح که پس از تایید شورای نگهبان صورت قانون به خود گرفته آمده که طبق پیش بینی های بین المللی ایران تا ۲۰ سال آینده جزء پیرترین کشورهای جهان خواهد بود و باید در جهت رفع موانع برای فرزند دار شدن سیاست گذاری هایی صورت گیرد

که از جمله این موانع هزینه های بالای بارداری، زایمان و درمان ناباروری، فقدان پوشش بیمه ای، هزینه های بالای معیشت خانواده و فشارهای اقتصادی و شیوع سقط جنین است.

هدف قانون مزبور حمایت از خانواده های ایرانی و افزایش نرخ باروری کل به بیش از سطح جانشینی به منظور تعادل در هرم سنی توام با ارتقای شاخص های کیفی دانسته شده است.

در قانون مزبور از خانواده های دارای فرزند حمایت های مالی صورت گرفته است به عنوان مثال بعد از تولد فرزند سوم به  خانواده وام ۳۰ میلیون تومانی پرداخت می گردد، هزینه اماکن گردشگری و ورزشی و سینماها نیم بهاء محاسبه می گردد و معافیت مالیاتی به ازای هر فرزند ایجاد می شود و یارانه فرزندان خانواده های دهک پایین ۳ برابر افزایش پیدا می کند.

در ماده ۱ قانون مزبور کلیه موسسات آموزش عالی کشور مکلف شده اند که حداکثر ۱ سال پس از ابلاغ قانون ضمن حذف محتوای مخالف افزایش فرزند آوری در راستای ارزشمند سازی و آگاهی بخشی نسبت به جنبه های مثبت و ارزشمند ازدواج به هنگام، فرزند آوری و تعدد فرزندان  و حرمت سقط جنین و… تلاش کنند.

طبق تبصره ۲ ماده ۴ این قانون، ترویج خانواده های دو فرزند و کمتر در آگهی بازرگانی از سوی سازمان صدا و سیما، تبلیغات تجاری و محیطی در بستر فضای مجازی، رسانه های برخط و سینمای خانگی و محیط های عمومی ممنوع است.

به عبارت دیگر این قانون در کنار سیاست های تشویقی برای فرزند آوری به دنبال محدود کردن پیشگیری از بارداری و سقط جنین نیز هست و در این راستا تبلیغات مخالف فرزندآوری و خانواده کم جمعیت را ممنوع اعلام کرده است.

از جمله مسائل دیگری که در طرح مزبور به آن پرداخته شده است عبارتند از، سخت تر شدن آزمایش های غربالگری و سقط جنین، محدودیت های ارائه داروهای هورمونی در داروخانه ها، ممنوعیت ارائه اقلام پیشگیری از بارداری و کار گذاشتن وسایل پیشگیری از بارداری در شبکه بهداشتی و درمانی کشور، ممنوعیت عقیم سازی دائم مردان و زنان،ممنوعیت القای ترس و هراس نسبت به امر بارداری با به کار بردن واژه هایی نظیر بارداری پرخطر و ناخواسته، استخدام تحصیل کردگان حوزه علمیه در شیرخوارگاه ها، الزام آموزش و پرورش به گنجاندن محتوای درسی در خصوص ارزشمندی ازدواج و فرزند آوری با همکاری حوزه علمیه.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *