پاپوش درست کردن برای دیگران

پاپوش ساختن برای دیگران

پاپوش درست کردن برای دیگران و مجازات آن موضوع بحث امروز ما است و به سوال های شما در این زمینه پاسخ می دهیم.

متاسفانه به علت ضعیف شدن ویژگی های اخلاقی در میان مردم و کم شدن صبر و حوصله و آستانه تحمل مردم وقوع برخی جرایم همچون توهین و افتراء رو به افزایش است.

در میان جرایمی که وقوع آنها رو به افزایش می باشد برخی مانند توهین فقط خوار و خفیف کردن دیگران می شود.

اما بعضی جرایم فراتر از توهین به دیگران و خوار و خفیف کردن آنها می باشد و وقوع جرمی را به دیگران نسبت می دهد و سبب تهمت و بهتان می شود که این مورد تحت عنوان افترا در قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است.

” هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را‌ صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می ‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که‌ موجب حد است به جزای نقدی درجه شش محکوم خواهد شد.”

بعضی اوقات کار از این هم فراتر می رود و شخص به افترای عملی رو می آورد و در واقع با قرار دادن وسایلی مشکوک دیگری را در مظان اتهام قرار می دهد و به اصطلاح برای او پاپوش می دوزد.

در ادامه همراه ما باشید تا به طور کامل این جرم را شرح بدهیم.

 

پاپوش درست کردن یعنی چه

پاپوش درست کردن برای دیگران در قانون مجازات اسلامی با عنوان افترای عملی جرم انگاری و پیش بینی شده است.

همان گونه که در بالا اشاره کردیم گاهی اوقات شخص سخن یا مطلب افتراآمیزی علیه دیگری به زبان می آورد و تاثیری منفی بر شخصیت و آبروی او باقی می گذارد

اما گاهی اوقات شخص آلات و ادوات جرم را در تصرف دیگری قرار می دهد.

 وسایلی که کشف آن از شخص سبب دستگیری او می شود و جرم را به او نسبت می دهد به عنوان مثال آلت قتاله خونی را در منزل شخص قرار می دهد یا مواد مخدر را در ماشین شخص قرار می دهد یا هر وسیله ای که سبب توجه اتهام به شخص شود.

مطابق قانون

 “هر کس عالماً عامداً به قصد متهم نمودن دیگری آلات و اَدَو‌ات جرم یا اشیایی را که یافت‌ شدن آن در تصرف یک نفر موجب اتهام او می‌ گردد بدو‌ن اطلاع آن شخص در منزل یا محل کسب یا جیب یا اشیایی که متعلق به او‌ست بگذارد

 یا مخفی کند یا به‌ نحوی متعلق به او قلمداد نماید و در اثر این عمل شخص مزبور تعقیب گردد، پس از صدو‌ر قرار منع تعقیب و یا اعلام برائت قطعی آن شخص، مرتکب به حبس از سه ماه تا یک سال و شش ماه و یا تا (74) ضَربه شلاق محکوم می‌ شود.”

 

شرایط تحقق جرم پاپوش ساختن برای دیگری

شرایط تحقق جرم پاپوش ساختن برای دیگری

شرایط تحقق هر جرمی باید فراهم باشد تا فاعل و متهم جرم مستحق مجازات باشد مانند مواد غذایی که باید فراهم باشد تا غذای خاصی پخته شود.

شرایط تحقق جرم پاپوش ساختن برای دیگری هم همان است که در بالا به آن اشاره کردیم اما سعی می کنیم اندکی وارد جزییات شویم.

متهم این جرم باید با گذاشتن و مخفی کردن و متعلق به دیگری قلمداد کردن موجب اتهام کیفری دیگری می شود.

به عنوان مثال شخصی اسلحه یا آلت قتاله ای مانند چاقو یا مشروبات الکلی یا آلات و ادوات جاسوسی یا مواد مخدر را در تصرف شخصی قرار می دهد با این قصد و نیت که او را متهم به انجام جرم کند.

دقت کنید هر کدام از این مواردی که به آن اشاره کردیم فقط زمانی پاپوش درست کردن محسوب می گردد که آن اشیاء سبب اتهام کیفری دیگری شود و اسباب و وسایل حتی اگر سبب بدنامی باشد باعث تحقق جرم افترای عملی و پاپوش ساختن برای دیگری نمی شود.

شرط دوم و مهم تر برای تحقق این جرم آن است که عمل متهم باید بدون اطلاع طرف مقابل باشد مثلاً چمدانی به شخص برای حمل داده می شود و شخص آن را به قسمت حمل بار هواپیما می برد بدون اینکه بداند در آن مواد مخدر وجود دارد.

اما اگر از وجود مواد مخدر در چمدان اطلاع داشته باشد این جرم محقق نمی گردد.

در نهایت تمامی این اعمال باید منجر به تعقیب کیفری شخص شود در غیر این صورت نمی توانید از طرف مقابل تحت عنوان افترای عملی شکایت کنید.

تغییرات جدید در مجازات این جرم

مطابق قانون جدید کاهش حبس تعزیری که در سال 1399 به تصویب رسید علاوه بر اینکه مجازات پاپوش درست کردن برای دیگران کاهش یافت، این جرم قابل گذشت نیز تلقی گردید.

مطابق قانون مجازات اسلامی،جرائم قابل گذشت، جرایمی می باشند که شروع و ادامه تعقیب و رسیدگی و اجرای مجازات، منوط به شکایت شاکی و عدم گذشت وی است.

 

 

 

سوالات مهم

پاپوش ساختن یعنی چه؟

آنچه مردم به عنوان پاپوش ساختن می شناسند در قانون مجازات اسلامی به عنوان افترای عملی شناخته می شود.

مجازات پاپوش ساختن برای دیگران چقدر است؟

مجازات این جرم 3 ماه تا یک سال و 6 ماه حبس و یا تا 74 ضربه شلاق می باشد اما قانون جدید آن را کاهش داده است.

چه زمانی می توانم شکایت خود را در مورد پاپوش ساختن انجام بدهم؟

مطابق قانون بعد از صدور قرار منع تعقیب یا اعلام برائت تان می توانید اقدام به طرح شکایت کیفری افترای عملی کنید.

آیا می توانم از طرف مقابل خسارت بگیرم؟

بله اگر موفق شوید که افترای عملی و پاپوش ساختن برای خودتان را اثبات کنید می توانید از طرف مقابل خسارت مادی و معنوی دریافت کنید.

آیا دفتر وکالت شما در این زمینه پرونده قبول می کند؟

به این نکته توجه داشته باشید که دفتر وکالت عدل گر از پذیرش دعاوی مرتبط با مواد مخدر و تجاوز جنسی از ناحیه متجاوز و دعاوی کارگر و کارفرما معذور است و در این زمینه حتی مشاوره نیز ارایه نمی گردد

اما در باقی موارد در خدمت شما هستیم.

شماره تماس ما برای دریافت مشاوره حضوری و تلفنی:

021-88657789

0998-1288800

آدرس ما: جردن_بلوار ستاری- پلاک 3 -واحد 18

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *