کارزاری درمخالفت با طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات
کارزاری درمخالفت با طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات

درخواست لغو یا اصلاح طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات

بعد از اعلام وصول طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر در مجلس شورای اسلامی، دامپزشکان و دوستداران حیوانات از ۲۵ آذرماه کارزاری در لغو یا اصلاح طرح مزبور به راه انداخته اند.

در این کارزار که خطاب به دکتر قالیباف و رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی خانم رفیعی نوشته شده است اظهار شده که با وجود معضل های فراوان در جامعه، مسایلی همچون مشکلات معیشتی  و مبارزه با عوامل رانت و فساد و قاچاق باید مورد توجه ویژه قانون گذار قرار گیرد و این مسایل باید در اولویت تقنین باشد.

عجیب است که در این برهه زمانی حساس نیروهای انتظامی و دستگاه قضایی باید وقت خود را صرف بررسی خانه های مردم جهت ضبط حیوانات خانگی شان بکند.

اشکالات وارد بر طرح مجلس از نظر کارزار

در ادامه کارزار مزبور به اشکالات جدی این طرح می پردازد از جمله این امر که

۱-تعریف حیوانات وحشی، مضر و خطرناک و هم سطح قرار دادن بسیاری از حیوانات صحیح نمی باشد مثلا خرگوش اهلی و سازگار است و سگ برای بسیاری از منازل نقش نگهبان دارد

لاک پشت و سوسمارهای گیاه خوار نیز بی آزار هستند و طبقه بندی آنها به عنوان حیوانات وحشی و مضر و غیرمتعارف فاقد توجیه است.

۲- با ممنوعیت ناگهانی نگهداری از حیوانات بیم آن می رود که رها سازی گسترده حیوانات در محیط شهری و خارج از شهر اتفاق بیفتد که سبب بروز مشکلات عدیده زیست محیطی خواهد شد.

۳-مشکل چشم گیر بعدی که در کارزار به آن اشاره شده بیکاری متخصصان این امور است بدین شرح که افراد زیادی اعم از دامپزشکان، متخصصان، کارشناسان، پرورش دهندگان به طور مستقیم یا غیرمستقیم مشغول به فعالیت تجاری در زمینه حیوانات خانگی هستند

و تصویب این قانون به موج بیکاری گسترده در سطح کشور می انجامد و با توجه به مشکلات معیشتی و آمار بالای بیکاری مشکلات در کشور تشدید می شود.

۴- سال ها است که رشته دستیاری بیماری های داخلی دام کوچک جزء رشته های تخصصی دامپزشکی در سراسر کشور است که به مطالعه بیماری های سگ و گربه می پردازد و اگر چنین طرحی تصویب شود فارغ التحصیلان این رشته با عمر و هزینه ای که صرف کرده اند چه باید کنند؟

در ایرادات وارده به طرح به موارد دیگری همچون بهبود سلامت روانی فرد در اثر نگهداری از حیوانات خانگی و مشکل شدن امدادرسانی به حیوانات آسیب دیده بی سرپرست و مغایر بودن این امر با تعالیم دین اسلام مبنی بر مهربانی با حیوانات اشاره شده است.

شما نیز می توانید با مراجعه به آدرس karzar.net  و امضای این طرح به مخالفت با آن بپردازید.

کارزار مزبور تا ۲۵ آذرماه برقرار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *