ایرادات در دعاوی کدامند؟

ایرادات در دعاوی

در دادگاه حقوقی چگونه از خود دفاع کنیم.

در دادگاه حقوقی چگونه از خود دفاع کنیم

دفاع در دادگاه حقوقی

اگر دادخواست حقوقی علیه مان ثبت شد و پیامک وقت رسیدگی برای مان ارسال شد قبل از حضور در دادگاه چه دفاعی آماده کنیم؟

در این مطلب میخواهیم  مهم ترین مواردی را که در دادگاه به عنوان دفاع استفاده می شود بخوانیم.

اولین قدم در دفاع در دادگاه خواندن دادخواست ثبت شده توسط خواهان و بررسی دلایل و پیوست های آن است.

طرح دعوا در دادگاه حقوقی شرایط و قواعدی دارد که اگر رعایت نشود می توانیم به آن ها ایراد بگیریم و این ایرادات از مهم ترین دفاعیات در دادگاه به شمار می آیند.

چرا دفاع در دادگاه حقوقی بسیار حیاتی است

شاید با خود استدلال کنید و بگویید که حق به حق دار می رسد و نیازی به اطلاع از این موارد نیست و وکیل من خداوند متعال است و به کسی ظلم نکرده ام، اما باید بدانید که همین نکات به ظاهر ساده اگر رعایت نشود دعوای شما رد می شود ( اگر خواهان هستید) و اگر دعوا علیه شما طرح شده است و خوانده می باشید

هم با اطلاع از این موارد می توانید دفاعیاتی قوی مطرح کنید و شانس پیروزی خود در دعوا را افزایش بدهید.

در هرحال، این شما هستید که باید حق خود را زنده نگاه دارید و دادگاه حقوقی جایی است که باید تاکتیک داشته باشید تا پیروز شوید

و صرف مظلومیت شما و محق بودنتان سبب نمی شود که دادگاه به نفع شما رای بدهد.

به مثال زیر توجه کنید تا آنچه می گوییم را کاملاً درک کنید.

شخصی ماشین خود را در آتش سوزی عمدی از دست می دهد و قاعدتاً علیه شخصی که مسبب آتش سوزی بوده است اقامه دعوا و مطالبه خسارت می کند اما دادگاه دعوای او را رد می کند به علت عدم احراز سمت.

قضیه از چه قرار بوده است؟

این شخص که متاسفانه تمام زندگی خود را در آتش سوزی از دست داده بود ماشین را سالها قبل با وکالت از شخص دیگری خریداری کرده بود و با همان وکالت

هم اقدام به طرح دعوا کرده بود اما دادگاه با استعلام از راهور متوجه شده بود که مالک رسمی این ماشین شخص دیگری است و نسبت به رد دعوا اقدام کرده بود.

نتیجه اینکه از نظر دادگاه این شخص که زندگی اش را باخته بود در طرح این دعوا اصلاً نفع نداشت!

در ادامه همراه ما باشید تا به طرح این نکات حیاتی بپردازیم.

اما در نظر داشته باشید هرچند این نکات بسیار دقیق می باشند و با نگارش آن می خواهیم به شما کمک کنیم اما هیچ گاه، هیچ نوشته ای جایگزین مشورت با متخصص و وکیل دادگستری نمی باشد.

هیچ گاه وکیل خود نباشید و در هر زمینه ای، با افراد متخصص مشورت کنید

هرسخن جایی و هر نکته مکانی دارد

حتما این ضرب المثل را شنیده اید. اگر  از سردرد کلافه شدیم قطعا به دندانپزشک مراجعه نمیکنیم یا برای افتتاح حساب بانکی به داروخانه مراجعه نمی کنیم. در دادگستری هم تقسیم بندی بین مراجع مختلف وجود دارد

که برای احقاق حق باید به مرجع صالح و رسیدگی کننده به موضوع مراجعه شود پس اگر خواهان پرونده دعوا را در مرجعی غیر از مرجع صالح مطرح کرده باشد

این اولین موضوعی  است که می توانیم به عنوان دفاع از خود در دادگاه حقوقی استفاده کنیم، بررسی صلاحیت دادگاهی که به دادخواست رسیدگی میکند.

 برای مثال به دادخواست طلاق نمیتوان در دادگاه کیفری رسیدگی کرد.

یا اگر دعوا باید در دیوان عدالت اداری یا سازمان تعزیرات حکومتی مطرح می شد می توانیم این موضوع را به دادگاه گوشزد کنیم تا به دعوای مطروح در مرجع صالح رسیدگی شود.

همچنین در صورتی که دادگاه صلاحیت محلی نداشته باشد یعنی محل دادگاه از نظر جغرافیایی صحیح نباشد این مورد نیز می تواند به عنوان یک دفاع در دادگاه حقوقی مطرح شود مثلا دادگاه اصفهان نمی تواند نسبت به دعوایی رسیدگی کند که در مورد ملک واقع شده در تهران است.

 در شهرهای بزرگ تقسیم بندی های دیگری هم وجود دارد.

مثلاً در شهر بزرگی مانند تهران اگر ملک مورد اختلاف در تهران پارس قرار دارد اختلاف راجع به آن در مجتمع قضایی شهید باهنر واقع در تهران پارس رسیدگی می شود و این دعوا در مجتمع صدر تهران واقع در میدان ونک رسیدگی نمی شود.

به اصطلاح گفته می شود دادگاه رسیدگی کننده به دعوا باید صلاحیت ذاتی و محلی نسبت به آن دعوا را داشته باشد.

مطالب تصادفی: شرایط جدید رفع سوء اثر از چک برگشتی

کاسه داغ تر از آش را بشناس

دومین موضوعی که باید به آن توجه کنیم شخصی است که به عنوان خواهان اقدام به طرح دعوا می نماید . 

این شخص یعنی خواهان پرونده باید در طرح دعوا ذی نفع و دارای سمت در طرح دعوا باشد.

یعنی دعوایی که مطرح نموده است برای خود شخص باشد یا وکیل از جانب او اقدام کرده باشد مثلا اگر مردی از جانب همسرش اقدام به طرح دعوا کند

و بگوید من و همسرم ندارد ما باهم زندگی میکنیم پس من برای احقاق حق او اقدام کرده ام شما میتوانید از این موضوع به عنوان دفاع استفاده کنید.

همچنین خواهان باید دارای اهلیت باشد یعنی خود به تنهایی توانایی و حق اقدام در دادگاه را دارا باشد. اگر خواهان این شرایط را نداشته باشد می توانیم از این موضوع به عنوان دفاع به نفع خود استفاده کنیم.

به عنوان مثال یک نوجوان 17 ساله هر چقدر هم که هوش مالی بالایی داشته باشد نمی تواند در مورد دعاوی مالی خود اقامه دعوا کند و اگر اقامه دعوا کند دعوای او محکوم به رد است.

مواظب باش دوباره کاری نشه

سومین مورد از موارد دفاع در دادگاه که به شرح آن می پردازیم  زمانی  مطرح است که قبلا همین دعوا توسط همین خواهان علیه ما مطرح و رای در ماهیت صادر و قطعی شده باشد.

 در این صورت میتوانیم ایراد امر قضاوت شده یا به اصطلاح اعتبار امر مختومه را مطرح نماییم.

اما اگر همین دعوا توسط همین خواهان در دادگاه دیگری در حال حاضر مطرح باشد باید این موضوع را به عنوان دفاع در دادگاه مطرح نماییم تا به یک موضوع فقط در یک دادگاه رسیدگی شود تا از صدور چند رای  مختلف در خصوص یک موضوع واحد جلوگیری شود.

شاید بگویید،مگر می شود؟ اما در نظر داشته باشید که مواردی همچون وجود حرص در آدم ها و قانع نشدن به حکم دادگاه و بعضی اوقات پیگیری حق از چند مرجع قانونی باعث این امر می شود.

آش نخورده و دهن سوخته نباشید

در موارد بالاتر در خصوص  دفاع در دادگاه بیان شد که باید نفع داشتن و سمت داشتن و اهلیت خواهان دعوا بررسی شود.

همین موارد در مورد خوانده نیز مطرح می باشد و افزون بر آن باید این نکته نیز بررسی شود که آیا طرح دعوا علیه خوانده درست می باشد یا نه؟

مثلا اگر شخصی از شخص دیگری طلبکار باشد نمی تواند از اعضای خانواده بدهکار، طلب خود را مطالبه کند. پس در صورتی که برای مطالبه طلب  شخصی غیر از بدهکار طرف دعوا قرار بگیرد  خوانده می تواند از خود به این دلیل که دعوا متوجه او نیست دفاع کند.

مثالی که زدیم خیلی در میان مردم عجیب و غریب نیست چرا که مثلاً بعضی عروس خانم ها گمان می کنند که می توانند مهریه خود را از پدر شوهر دریافت کنند!

فارغ از موارد فوق باید خواسته دعوا بررسی شود خواسته دعوا همان چیزی است که خواهان برای رسیدن به آن اقدام به طرح دعوا می کند.

 خواسته دعوا باید مشروع باشد پس مطالبه ی خواسته ای که مشروعیت ندارد مانند مطالبه چند بطری مشروب قانونی نیست پس باید مشروعیت یا عدم مشروعیت خواسته بررسی شود.

مطالبه مال ربوی نیز صحیح نمی باشد مثلاً شخصی اقامه دعوا کند و بگوید که 100 میلیون تومان به حسن آقا قرض دادم و قرار شد که ماه بعد 120 میلیون تومان به من بازگرداند!

اول تکلیفش با خودش روشن باشه بعد بیاد سراغ بقیه

خواسته دعوا باید مشخص و منجز باشد یعنی خواهان باید  واضح و روشن خواسته خود را بیان کند و در صورتی که خواسته  مشخص نباشد یا بین دو چیز مردد باشد این موضوع  هم می تواند به عنوان یک دفاع در دادگاه حقوقی بیان شود تا از تضییع حقوق خوانده جلوگیری شود.

آب تو هاون نکوبید

مورد بعدی در دفاعیات در دادگاه و ایرادی که می توانیم در دادگاه بیان کنیم نداشتن اثر قانونی دعوا یا به اصطلاح ایراد عدم ترتب آثار قانونی است. خواسته دعوا باید به نحوی مطرح شود که بر فرض اثبات دارای اثر قانونی به نفع خواهان باشد و خوانده دعوا می تواند در دعاوی واهی و بی فایده از خود با این ایراد دفاع کند.

مثلاً شخصی علیه شما طرح دعوا می کند و هدیه ای را که هفته قبل به او وعده داده بودید را مطالبه می کند!

حتما بخوانید: شهادت شهود در دادگاه حقوقی چگونه است و چه شرایطی دارد

از وقتش نگذشته باشه

مورد آخری که میخواهیم در دفاعیات در دادگاه به آن اشاره کنیم ایراد به زمان اقامه دعواست.

 در برخی از دعاوی قانون گذار برای طرح دعوا مدتی را مشخص نموده است تا خواهان با رعایت آن مهلت قانون اقدام به طرح دعوا کند در صورتی که خواهان بعد از اتمام این مدت دعوای خود را ثبت نماید خوانده دعوا می تواند به این موضوع ایراد کرده و از خود دفاع نماید.

به عنوان مثال، اگر حکمی به ضرر شخصی صادر می شود او باید ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ تجدیدنظرخواهی کند و حتی اگر دلایل محکمی به نفع خود داشته باشد اما مهلت را رعایت نکرده باشد دادگاه به ضرر او رای صادر می کند

در نهایت علاوه بر  ایرادات فوق که در قالب دفاعیات در دادگاه به توضیح آن پرداختیم ایرادات دیگری در برخی موارد دیگر در  قانون ذکر شده است که از آن جمله می توان موارد زیر اشاره نمود:

  1. ایراد رد دادرس که به معنای صلاحیت نداشتن قاضی برای رسیدگی به دعوای شما است. مثلاً اگر قاضی با طرف مقابل قرابت داشته باشد به علت احتمال نقض بی طرفی نمی تواند به پرونده شما رسیدگی کند.
  2. ایراد تامین دعوای واهی. این ایراد زمانی مطرح می شود که دعوایی بی سند و مدرک و ضعیف علیه شما اقامه می شود و شما می توانید در ازای پاسخگویی به این دعوا از طرف مقابل، مطالبه تامین کنید.
  3. ایراد تامین اتباع بیگانه. این مورد هم زمانی مطرح می گردد که اتباع بیگانه علیه شما اقامه دعوا کنند.

لازم به توضیح است که علاوه بر دفاعیات مطرح شده در این مطلب، طرح سایر دفاعیات مانند پرداخت دین به طلبکار و ارایه ی سند پرداخت از مهم ترین دفاعیات در دادگاه برشمرده می شود که خوانده دعوا باید برای دفاع از خود در دادگاه از آنها استفاده کند و از تضیییع حقوق خود جلوگیری نماید.

در واقع در مورد این چیزها، قاعده و قانونی کلی نداریم و در این مورد باید با مراجعه به مشاور حقوقی یا وکیل پایه یک دادگستری و تعریف داستان خود راه حلی پیدا کنید

که منجر به پیروزی شما شود.

سوال های مهم

از دادگاه حقوقی برایم ابلاغیه آمده باید چه کنم؟

با مراجعه به سامانه ابلاغیه الکترونیکی ثنا نسبت به مشاهده ابلاغیه اقدام کنید.

چند روز بعد دادگاه حقوقی دارم چگونه از خودم دفاع کنم؟

در متن مقاله به تمام مواردی که می توانید به عنوان دفاع از خود مطرح کنید اشاره کردیم.

خواهش مندیم با توجه به حساسیت موضوع حتما تک تک مواردی که در متن به آن اشاره شده است را مطالعه کنید.

حق به حق دار می رسد و من نیازی به این راهنمایی ها ندارم!

در پاسخ به این تردید باید بگوییم که باید حق خود را بگیرید و با چنگ و دندان نگاه دارید.

به خصوص در دعاوی حقوقی این حرف اشتباه است.

آیا دفتر وکالت شما در این زمینه مشاوره ارایه می دهد؟

تخصص وکلای ما در زمینه دعاوی ملکی و بانکی و کیفری و گمرگی است.

برای مشاوره در این زمینه می توانید با شماره های ما در ارتباط باشید اما قبول مشاوره پرونده و راهنمایی شما در این زمینه به معنای قبول پرونده شما نمی باشد.

راه های ارتباطی با ما

021-88657789

0998-1288800

جردن-بلوار ستاری-پلاک 3- واحد 18

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا