نحوه مسدود کردن کد ملی بدهکار

نحوه مسدود کردن کد ملی بدهکارمیوه و نتیجه ی ماه ها و سال ها دادگاه رفتن زمانی حاصل می گردد که حکم اجرا شود.

اما اگر بهترین و سخت ترین و دلپذیر ترین حکم ها را هم از دادگاه بگیرید اما آن حکم اجرا نشود فایده ای نصیب اشخاص نمی شود بلکه برعکس آنها از دادگستری دلسرد می شوند و با خود می گویند چه فایده ای دارد که با هزار دلخوشی حکمی از دادگاه بگیرند اما قادر به اجرای آن نباشند.

در این راستا ریاست قوه قضاییه در سال 1398 دستورالعمل ساماندهی و تسریع در اجرای احکام مدنی را تصویب کرد تا اعتماد عمومی به دستگاه قضایی به عنوان مرجع دادخواهی و عدالت گستری متزلزل نشود.

متاسفانه بسیاری اوقات مشاهده می کنیم که افراد سال ها است حکم نهایی به نفع شان صادر شده است و پرونده به اجرای احکام نیز رفته است اما امکان اجرای حکم فراهم نیست

این دستور العمل در صدد آن است که اجرای احکام حقوقی را امکان پذیر کند و یکی از راه هایی که در این قانون برای تسهیل اجرای احکام حقوقی پیش بینی شده است ایجاد ظرفیت جهت ممنوع ‌الخدمات کردن و انسداد حساب محکومان مالی می باشد که کمابیش به آن عمل می شود.

از  آنجا که امروزه بخش بسیار زیادی از خدمات به ویژه خدمات بانکی و قضایی تنها با ارائه کارت ملی و یا کد ملی امکان پذیر است، با مسدود کردن کد ملی بدهکار عملاً بسیاری از این امکانات و خدمات از وی سلب می شود .

چطور کد ملی بدهکار را مسدود کنیم؟

گاهاً اتفاق می افتد که شما طلبی از شخصی دارید اما وی به هر دلیل از پرداخت آن به شما خودداری می کند و حتی زمانی که شما از طریق دادگاه درخواست مطالبه وجه خود را مطرح می کنید متوجه می شوید بدهکار شما اموالی قابل توقیف ندارد به همین خاطر  از دادگاه تقاضای جلب محکوم علیه را می کنید تا او را روانه زندان کنید.

اما گاهی اوقات به دلیل متواری و نامعلوم بودن مکان محکوم علیه نمی توان از حکم جلب او برای یافتن و اخذ بدهی استفاده کرد.

به همین دلیل یکی از راهکارهایی که برای مطالبه بدهی خود به شما توصیه می کنیم مسدود کردن کد ملی بدهکار است که از طریق اداره ثبت احوال صورت می گیرد.

مسدود کردن کد ملی بدهکار یکی از ابزار های قانونی کنترل و تحت فشار قرار دادن محکوم علیه و بدهکار می باشد.

سوالی که به جا است پرسیده شود این است که اگر کد ملی شخص را مسدود کنیم شخص از چه خدماتی محروم می شود؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم که شخص از دریافت تمامی خدماتی که مبتنی بر ارائه کد ملی است محروم می گردد.

شخصی که کد ملی وی مسدود شده نمی تواند در بانک حساب جدید باز کند و یا حساب بانکی خود را تمدید کند همچنین امکان استخدام در هیچ ارگان دولتی و رسمی را برای وی وجود نخواهد داشت و نمی تواند در دفاتر اسناد رسمی نسبت به انعقاد معامله اقدام کند،

و شاید برای شما جالب باشد که در مواردی حتی از پذیرش شخص در بیمارستان خودداری شده است یا ثبت احوال از صدور شناسنامه برای فرزند شخص خودداری کرده است.

چرا که همه این اعمال با کارت ملی انجام می شود.

نقل و انتقال هر مالی از مبادی رسمی مثلا انتقال، خرید و فروش اموال در بنگاه های معاملاتی تنها با ارائه کد ملی امکان‌پذیر است که در صورت مسدود بودن آن، امکان انجام معاملات وجود نخواهد داشت.

با مسدود کردن کد ملی عملاً کارهای محکوم علیه مختل می شود و وی در نهایت مجبور خواهد شد جهت رفع این اختلال به پرداخت بدهی شما به اجرای احکام مدنی مراجعه کند.

لازم به ذکر است مسدود کردن کد ملی اشخاص نیازمند وجود شرایط خاصی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

برای مسدود کردن کد ملی بدهکار چه مراحل را باید طی کنیم؟

شخص طلبکار برای مطالبه بدهی و مسدود کردن کد ملی باید به شرح زیر اقدام کند:

  1. ارائه دادخواست مطالبه وجه به دادگاه مربوطه
  2. بررسی و انجام تحقیقات از جمله اخذ استعلامات سه گانه از سازمان های ثبت، پلیس راهور و بانک مرکزی توسط دادگاه
  3. در صورتی که براساس استعلامات سه گانه مال یا سرمایه ای از بدهکار یافت نشود، خواهان دعوا می تواند با ارسال لایحه ای تقاضای حکم جلب طرف مقابل را از دادگاه درخواست کند.
  4. پس از صدور حکم جلب نسبت به بازداشت محکوم علیه اقدام می کند .
  5. در صورتی که محکوم علیه متواری بوده و یا امکان شناسایی محل اقامت وی وجود نداشته باشد محکوم له یا خواهان می تواند از دادگاه به موجب لایحه ای تقاضای مسدودی کد ملی محکوم علیه را داشته باشد.

چه زمانی می توان نسبت به توقیف کد ملی اقدام کرد؟

جهت توقیف کد ملی می توان پس از صدور حکم قطعی محکومیت مبنی بر بدهکاری محکوم و در صورت عدم پرداخت بدهی و جلب وی، اقدام کرد.

اگر حکم جلب، مدت طولانی است که اجرا نشده و راهی جز مسدود کردن کد ملی شخص و محرومیت او از خدمات اجتماعی باقی نمانده است احتمال موافقت قاضی اجرای احکام با مسدود کردن کد ملی بسیار زیاد خواهد بود اما همیشه این گونه نیست که با این امر موافقت گردد.

در ماه های قبل بسیاری از مجتمع های قضایی در تهران با انسداد کد ملی موافقت می کردند اما در حال حاضر تردیدها در این زمینه بیشتر شده است و مجتمع های قضایی و قضات اجرای احکام به سختی با انسداد کد ملی محکوم علیه موافقت می کنند.

نحوه رفع مسدودی کارت ملی:

محکوم علیه برای رفع توقیف و رفع مسدودی کد ملی، فرد باید، اقدامات زیر را انجام دهد:

  1. به شعبه اجرای احکام مربوطه مراجعه و نسبت به پرداخت بدهی اقدام کند.
  2. از طریق وکیل یا دفتر خدمات الکترونیک قضایی مدارک و دلایل خود مبنی بر رفع موانع مسدودی کد ملی را به همراه لایحه درخواست رفع مسدودی کد ملی به دادگاه مربوطه ارائه دهد.
  3. دادگاه پس از بررسی و احراز رفع موانع و سبب مسدودی کد ملی دستور رفع توقیف کدملی را صادر و مراجع مربوطه ابلاغ می کند.

توقیف کد ملی شوهر بابت مهریه امکان پذیر است؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم بله.

مسدودی کدملی شوهر بابت مهریه می تواند یکی از عواقب اجرا گذاشتن مهریه توسط زن باشد.

هنگامی که زن مهر خود را به اجرا بگذارد و مرد پس از محکومیت به پرداخت و صدور اجراییه و همچنین پس از گذشت مهلت پرداخت مهریه خودداری کند، زن می تواند با مراجعه به اجرای احکام  ارائه درخواست مربوطه، نسبت به توقیف و مسدودی کد ملی مرد اقدام کند.

وکلای عدل گر چطور در مسدود کردن کد ملی بدهکار به شما  کمک می کنند؟

همانطور که به آن اشاره شد مسدود کردن کد ملی محکوم علیه دارای شرایط قانونی پیچیده و دشواری و ارائه لایحه ای قوی است .

در واقع شما می بایست بر اساس زبان قانون از ابزار مسدودی کد ملی استفاده کنید.

به همین جهت شدیداً به شما توصیه می کنیم در این خصوص از وکیل های مجرب و متخصص در این زمینه بهره بگیرید.

شما با اخذ مشورت و استفاده از توانایی وکیل متخصص می توانید در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه برسید.

داشتن یک وکیل در این خصوص این قدرت را به شما می دهد که شما بتوانید بر اساس زبان قانون نیاز واقعی خودتان را بیان کنید. این کارکردی است که یک وکیل می تواند برای شما انجام بدهد.

در صورت تمایل به رزرو مشاوره از طریق لینک زیر اقدام کنید:

رزرو نوبت مشاوره با وکیل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا