اتهام انتسابی یعنی چه

اتهام انتسابی یعنی چه

اتهام انتسابی یعنی چه

در این مطلب قصد ما این است شما را با اتهام انتسابی آشنا کنیم. در صورتی که در این خصوص سوالی ذهن شما را درگیر کرده است، از طریق شماره های موجود در صفحه می توانید با وکلا و کارشناسان عدل گر در ارتباط باشید و سوالات خود را بپرسید.

همچنین در صورتی که پرونده و دعوای در جریانی دارید می توانید روی وکلای متخصص عدل گر حساب کنید.

اتهام انتسابی یعنی چه
اکنون می پردازیم به این که جرم انتسابی یا اتهام انتسابی یعنی چه؟

عنوان مجرمانه‌ای را که بر حسب مورد، بر رفتار مرتکب جرم صدق کند، اتهام انتسابی یا جرم انتسابی می گویند.  حسب مورد با در نظر گرفتن نوع اتهام ممکن است تشریفات قانونی متفاوتی در فرایند رسیدگی به آن جرم و اتهام حاکم باشد. برای مثال  طبق  قانون آیین دادرسی کیفری در جرایمی مثل قتل عمد، محاربه، افساد فی الارض، قاضی رسیدگی کننده این امکان را خواهد داشت که

بدون احضار متهم، در ابتدا مبادرت به جلب او کند. و این حکم در دیگر اتهامات مثل بزه توهین و برخی جرایم وجود نخواهد داشت.

افزون بر این بنا بر مقررات قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ صدور قرار بازداشت موقت تنها محدود به یک سری جرائم خاص با مجازات سنگین است

و از منظر قانونی باید متناسب با نوع جرم ارتکابی قرار تأمین مناسب کیفری صادر بشود.

مطلب مرتبط:عدم حضور جلب است یعنی چه

اتهام انتسابی یعنی چه ؟ به بیانی ساده تر:

اتهام انتسابی را اگر بخواهیم ساده و صریح توضیح بدهیم می توانیم بگوییم که جرم یا اتهامی است که به شخص نسبت می دهند

و این جرم تا زمان پایان دادرسی به عنوان جرم انتسابی برای فرد محسوب می گردد. با اثبات جرم و تعیین مجازات و محکومیت جرم انتسابی اثبات و شخص به عنوان مجرم شناخته خواهد شد.

در نتیجه اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد

 این است که بر اساس جرم انتسابی نمی توان شخصی را مجرم دانست. جرم انتسابی باعث می شود که فرد به عنوان یک متهم در مراحل دادرسی و کیفری حضور پیدا کند.

مطلب پیشنهادی:عذر موجه متهم

اتهام انتسابی یعنی چه و حضور وکیل در این خصوص چه کمکی می کند؟

  1. مدیریت زمان: اشخاص زمان خود را مدیریت می کنند و به سایر امور و فعالیت های خود می پردازند و به اصطلاح عامیانه از دیگر مسائل مربوط به کار و زندگی خود باز نمی مانند زیرا وکیل به جای آن ها حضور پیدا می کند.
  2. رفع اضطراب و نگرانی : دغدغه و اضطراب حضور در جلسه، چگونگی دفاع و گرفتن حق خود در دادگاه کاهش می یابد و نتیجه پرونده را از وکیل خود پرس و جو می کنند.
  3. افزایش درصد موفقیت: با حضور وکیل در جلسه رسیدگی با صحبت و استدلال های قانونی ، ممکن است قاضی در همان جلسه اقناع  شود و دعوا به نفع موکل تغییر یابد.
  4. کاهش هزینه: در پرداخت هزینه های دادرسی و سایر هزینه های که پرونده را به نتیجه نمی رسانند صرفه جویی می شود. زیرا وکیل تشخیص می دهد کدام هزینه اضافی است و کار ساز نیست.
  5. سرعت مراحل دادرسی : با تنظیم صحیح اوراق و لوایح قضایی،طرح اصولی دعوا، روش پیگیری و دفاع در جلسه رسیدگی، دعوا زودتر به نتیجه می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *