حکم جلب برای مهریه

حکم جلب برای مهریه

حکم جلب برای مهریه موضوع بحث امروز ما است.

از لحظه ای که خطبه عقد بین زن و مرد جاری می شود، تکالیفی بر دوش زن و مرد می آید که باید به آن متعهد باشند. پرداخت مهریه به زن از جمله مهم ترین این تعهدات مالی از جانب مرد است که با وجود سنگینی مالی کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

حکم جلب برای مهریه

مطابق قانون مدنی ایران به محض انعقاد خطبه عقد میان زن و مرد، تکالیف و حقوق زوجیت میان آنها جاری می شود.

مطابق قانون زن باید از شوهر خود تمکین کند و ریاست مرد بر خانواده را بپذیرد و مرد نیز باید در برابر تمکین زن، به او نفقه پرداخت کند و مهریه موجود در عقدنامه را اگر عند المطالبه است به او پرداخت کند

همان گونه که گفته شد علی رغم اینکه مهریه تعهد سنگین مالی محسوب می گردد مردم و عرف به آن به صورت سرسری نگاه می کنند و آن را جدی نمی گیرند و فقط زمانی متوجه جدیت آن می شوند که خانم اقدام به مطالبه مهریه می کند.

هنگامی که خانم اقدام به مطالبه مهریه می کند اگر استعلام های اخذ شده از اموال مرد نشان بدهد که مالی ندارد زن می تواند حکم جلب مرد را دریافت کند.

البته اگر مرد اقدام به ارایه دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به ( مهریه) کند حکم جلب صادر نمی شود.

در ادامه همراه ما باشید تا قدم به قدم شما را در این مورد همراهی کنیم.

تهیه مسکن مناسب از جانب مرد

مراحل دریافت مهریه از سوی خانم

قبل از اینکه به شرایط دریافت حکم جلب از سوی خانم اشاره کنیم لازم است که مراحل اجرا گذاشتن مهریه و دریافت مهریه از سوی خانم را بررسی کنیم.

تا قبل از سال 1399 خانم ها می توانستند برای دریافت مهریه شان به دوایر اجرای ثبت یا دادگاه مراجعه کنند و برحسب اطلاعاتی که از اموال شوهرشان داشتند در این خصوص اقدام می کردند.

به عنوان مثال اگر خانمی می دانست که هیچ مالی از جمله ماشین یا خانه به نام شوهرش نیست وقت خود را با مراجعه به دوایر اجرای ثبت تلف نمی کرد و مستقیم به دادگاه دادخواست می داد و مهریه خود را مطالبه می کرد اما هم اکنون و مطابق قانون زن برای مطالبه مهریه ابتدا باید به اداره ثبت و بعد از آن به دادگاه خانواده رجوع کند و پیش از دریافت گواهی از اداره ثبت دادگاه خانواده دادخواست زن را نمی پذیرد و به دادخواست او رسیدگی نمی کند.

به عبارت دیگر زن ابتدا باید به دوایر اجرای ثبت مراجعه کند

1-اگر در آنجا مالی از شوهرش کشف شد که کفاف مهریه او را بکند که دیگر دلیلی ندارد به دادگاه مراجعه کند.

2-اگر اموالی از شوهر کشف نشود که کفاف پرداخت مهریه زن را کند دوایر اجرای ثبت نامه ای به خانم می دهند تحت عنوان ختم عملیات اجرایی.

ادارات ثبت با صدور این نامه به دادگاه اعلام می کنند که خانم برای دریافت مهریه به اداره ثبت مراجعه کرده است اما موفق به دریافت مهریه اش نشده است.

پس از دریافت این گواهی از دوایر اجرای ثبت، خانم با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی اقدام به تقدیم دادخواست مطالبه مهریه به دادگاه می کند.

دادخواست به دادگاه خانواده ارجاع می گردد و جلسه دادرسی با حضور مرد و زن تشکیل می شود.

در نظر داشته باشید رایی که از دادگاه خانواده صادر می شود قابل تجدید نظرخواهی در دادگاه های تجدیدنظر می باشد 

اگر شخص از رای تجدیدنظرخواهی کند که پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال می گردد و  دادگاه تجدیدنظر استان رای را به لحاظ قانونی مورد بررسی قرار می دهد.

شکستن رای در دادگاه تجدیدنظر

اما اگر ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ رای، از رای تجدیدنظرخواهی نشود یا تجدیدنظرخواهی رد شود حکم دادگاه قطعی و لازم الاجرا خواهد بود و ذی نفع پرونده ( خانم یا وکیل او) پرونده را به اجرای احکام می برند تا نسبت به اجرای رای اقدام کنند.

اجراییه به مرد ابلاغ می گردد و از مرد مطابق اجراییه درخواست می گردد که نسبت به اجرای مفاد حکم اقدام کند.

مطابق قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی اگر اجرای حکم از طریق راه های موجود در قانون امکان پذیر نشود مرد حبس می شود مگر اینکه ادعای اعسار او پذیرفته شود یا رضایت خانم را کسب کند

تا اینجا حتما متوجه شدید که  امکان جلب و بازداشت مرد در صورت عدم پرداخت مهریه به زن وجود دارد و این حرف که بعضی ها تکرار می کنند و می گویند ” دیگر برای مهریه حبس نمی دهند” “مهریه زندان ندارد” کاملاً اشتباه است

 مرد تنها در یک صورت است که زندانی نمی شود. اگر مرد ظرف 30 روز بعد از ابلاغ اجراییه با ارایه کلیه صورت اموال خود دعوای اعسارش را اقامه کند حبس نمی شود.

مهلت 30 روزه که به آن اشاره کردیم بسیار مهم می باشد اگر مرد خارج از مهلت 30 روزه اقدام به طرح دعوای اعسار کند آزادی او منوط به رضایت زن یا سپردن کفیل یا وثیقه می باشد.در هر حال اگر مرد دعوای اعسار را پس بگیرد یا دعوای اعسارش رد شود موظف به پرداخت تمام مبلغ مهریه به زن می باشد.

در صورتی که مرد ادعای اعسار کند و این ادعا مورد قبول دادگاه قرار بگیرد ، دادگاه مهریه را تقسیط می کند و مرد موظف است اقساط مهریه را پرداخت کند.

بعد از این مرحله خیلی ها از ما سوال می پرسند که اگر مرد با عدم پرداخت اقساط آنها را اذیت کرد آیا می توانند حکم جلب مرد را دریافت کنند؟

پاسخ به این سوال هم برای خانم ها بسیار مهم است چرا که نباید گمان کنند که در این مورد قانون به آنها کمک نمی کندو هم آقایان باید بدانند که بعضی راهنمایی ها اشتباه است و از این راه نمی توانند همسر خود را مورد اذیت و آزار قرار بدهند.

چرا که بعد از تقسیط مهریه نیز،اگر مرد از پرداخت اقساط اجتناب کند زن می تواند حکم جلب مرد را دریافت کند و قانون گذار اجازه نمی دهد که احقاق حق و اجرای عدالت در این مورد با بهانه های واهی به تاخیر بیفتد.

مطلب پیشنهادی:

رفع جلب محکومین مالی

حکم جلب برای مهریه چقدر اعتبار دارد؟
  • در متن حکم جلب مدت زمان اعتبار آن قید می شود. اگر این تاریخ فرا رسیده باشد حکم جلب فاقد اعتبار است و زن یا وکیل او باید برای تمدید آن اقدام نمایند.
  • ارائه حکم جلب باید توسط زن یا وکیل قانونی او و با ارائه کارت ملی انجام شود.
  • در صورتی که در برگه جلب ساعت و زمان‌بندی خاصی درج نشده باشد، زوجه تنها از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب همان روز می‌تواند برای جلب زوج اقدام کند.
  • فقط با اصل حکم امکان جلب مرد وجود دارد و کپی حکم جلب فاقد اعتبار است.
  • اگر در حکم جلب درباره ورود به مخفیگاه یا محل زندگی زوج موضوعی ذکر نشده باشد، ماموران نمی ‌توانند به درخواست زن وارد حریم خصوصی مرد بشوند.
  • ماموران کلانتری امکان حصول جلب زوج یا عدم امکان آن را به دادگاه گزارش می‌دهند و مقام قضایی درباره اقدامات متعاقب این موضوع تصمیم‌گیری می‌کند.
  • آیا مرد بعد از صدور حکم جلب برای مهریه می تواند درخواست اعسار بدهد؟
  • بله، هر زمان که مرد تقاضای اعسار کند دادگاه به تقاضای او رسیدگی خواهد کرد. و بسته به شرایط ، تصمیم مقتضی خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *