دادخواست تامین دلیل

دادخواست نفقه

همان گونه که هر دادخواست و شکواییه ، قواعد نوشتاری مخصوص به خودش را دارد دادخواست تامین دلیل هم از این امراستثنا نیست. از این جهت، در نوشتار قصد داریم، در مورد طرز نوشتن این دادخواست ، با نگاهی به قانون آیین دادرسی مدنی،سخن بگوییم.

ماده 151 قانون آیین دادرسی مدنی، در مورد روش نوشتن متن دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس، عنوان می دارد:

“درخواست تامین دلیل، چه کتبی چه شفاهی، باید شامل این نکات باشد:

1-مشخصات متقاضی و طرف او.

 2-موضوع دعوا که برای اثباتش، درخواست تامین دلیل می گردد.

 3- اوضاع و احوالی که باعث درخواست تامین دلیل گردیده است.”

بنا بر این ماده، می توانیم بگوییم،روش نوشتن متن تامین دلیل،این طوراست که خواهان می بایست، در ستون خواهان و طرف مقابل، مشخصات هویتی خودش و طرف مقابل را درج نماید.

 به موضوع دعوا که در راستای آن، قصد اخذ تامین دلیل را دارد، تصریح کند و در متن دادخواست، شرح دهد، چرا می خواهد  قرار تامین دلیل صادر بشود و دقیقا چه اوضاع و احوالی وجود دارد که او ترس از بین رفتن دلیل را دارد.

نمونه دادخواست تامین دلیل سریع

دادخواست تامین دلیل سریع، یعنی این که خواهان، به دلیل فوریت امر و این که هر ثانیه، ترس از بین رفتن دلیل وجود دارد.در درخواست خود، ذکر می نماید اجرا قبل از ابلاغ مورد تقاضا می باشد . بنا بر این، شورای حل اختلاف، اول بعد از بررسی شرایط صدور قرار تامین دلیل، اقدام به تامین دلیل می کند.  سپس، آن را به طرف مقابل، ابلاغ می نماید.

متن نمونه دادخواست تامین دلیل سریع، به شرح ذیل می باشد:

مشخصات خواهان: نام- نام خانوادگی- شغل و آدرس

مشخصات طرف مقابل: نام- نام خانوادگی- شغل و آدرس

موضوع خواسته: تامین دلیل دریافت خسارات ناشی از ……….  ابلاغ قبل از اجرا

دلایل و منضمات: عکس، استشهادیه، سایر دلایل و منضمات

با سلام و احترام

ریاست محترم شورای حل اختلاف، به عرض می رساند، اینجانب…….. فرزند……. به کد ملی ……. مالک ………….. به آدرس ….. ….. با پلاک اصلی …….. و فرعی………می باشم و طرف مقابل ……………………. می باشد که متاسفانه، به دلیل …………………. ایشان منزل ما در حال فروریختن است و ایشان، به هیچ وجه، پرداخت خسارت و ……………… را پرداخت نمی نمایند و متعقدند مساله مربوط به ایشان نمی باشد.

با توجه به اینکه این امر هر لحظه ممکن است، منجر به …………..گردد و از آنجا که بنده، قصد تعمیر و سپس، مطالبه خسارت از ایشان را دارم، از آن عالی مقام، در جهت حفظ دلایل موجود و جلوگیری از خرابی، تقاضای صدور قرار تامین دلیل سریع و اجرای آن، قبل از ابلاغ، با جلب نظر کارشناس مورد تقاضا می باشد.

پیشنهاد در خصوص سوالات بیشتر پیرامون دادخواست تامین دلیل

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست تامین دلیل کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی دادرسان سیمرغ عدالت آماده ی پاسخ دهی  به سوالات شما عزیزان می باشند .

دادخواست تامین دلیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *