شکایت از قطع درختان

شکایت از قطع درختان

سخن امروز ما با شما در خصوص شکایت از قطع درختان – شکایت برای قطع در ختان می باشد.

فواید بسیار درختان بر کسی پنهان نیست. اما همانطور که می دانید انسان با دست بردن در طبیعت و از بین بردن برخی منابع ضرر بسیاری را وارد می کند.

و گنجینه ی آیندگان را نیز از بین می برد.  در میان منابع طبیعی درختان در معرض بیشتری از این آسیب ها هستند.

درختان خدمات بسیاری به سیاره زمین و انسان ها ارائه می‌دهند. برای مثال می‌ شود به ذخیره‌سازی کربن، حفظ خاک و تنظیم چرخه آب اشاره نمود.

درختان از سیستم غذایی طبیعت و انسان‌ها پشتیبانی و به تأمین محل زندگی گونه‌های مختلف کمک می‌کنند. این کمک می‌تواند از طریق ایجاد بستر مناسب ساخت لانه یا فراهم کردن مصالحِ ساختِ محل زندگی باشد.

با این وجود رفتار انسان‌ها در اغلب نقاط جهان با درختان طوری است که حیات آن‌ها در معرض خطر قرار بسیار قرار می دهد

و آینده‌ی طبیعت را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

جهت جلو گیری از بین بردن درختان در این خصوص طی تصویب قوانین تدابیری اندیشیده شده است.

شکایت از قطع درختان
شکایت از قطع درختان

اگر در خصوص شکایت از قطع درختان به دنبال کسب اطلاعات و آگاهی هستید در این مطلب همراه ما باشید.

قوانین مربوط به محدود کردن و جلوگیری کردن قطع درختان

1.قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع با اصلاحات و احاقات بعدی

2.قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی 1371

3. قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها

4. قسمتی از مواد قانون مجازات اسلامی

در ادامه ی مطلب شکایت از قطع درختان همراه شما بزرگواران هستیم.

قطع درختان جرم است؟

در این راستا لازم است تا بدانید انواع جرایم زیست محیطی شامل چه مواردی می شود؟

به طور کلی جرایم زیست محیطی را با در نظر گرفتن ماهیت آن ها به دو گروه عمده تقسیم بندی می کنند:

الف)جرایم ارتکابی نسبت به جاندارمحیط زیست منهای انسان شامل کلیه جانداران گیاهی و حیوانی می شود. طبق قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست از جمله وظایف سازمان حفاظت محیط زیست

پیشگیری وممانعت از هر آلودگی وهر اقدام مخربی که موجب بر هم خوردن تعادل وتناسب محیط زیست باشد، است. همچنین تمامی امور مربوط به جانداران وحشی و آبزیان آبهای داخلی می باشد.

و تخریب جنگلها ومراتع هم از جمله مواردی است که باعث بر هم خوردن تعادل در محیط زیست استوبنابر این عملی مجرمانه محسوب می گردد.

ب)جرایم ارتکابی نسبت به عناصر بی جان محیط زیست از جمله آب وهوا ،خاک،صدا و آلودگیهای شیمیایی.

برای شکایت از قطع درختان به مواد قانونی در این زمینه اشاره می کنیم.

مواد 684،685، 686 قانون مجازات اسلامی- تعزیرات، به جرایمی می‌پردازد که به عمل ارتکابی علیه درختان و محصولات زراعی و باغات به شمار می روند.

به موجب نظریات مختلفی که توسط اداره حقوقی دادگستری اعلام گردید،

قطع درختان صرف‌ نظر از مثمر یا غیر مثمر بودن آنها بدون اجازه شهرداری جرم می باشد.

ماده 684 قانون مجازات:

هر کس محصول دیگری یا تاکستان، باغ میوه، نخلستان کسی را خراب کند یا محصول دیگری را قطع و دور نماید، یا به واسطه سرقت یا قطع آبی که متعلق به آن است یا با اقدامات و وسایل دیگر خشک کند یا باعث تضییع آن بشود یا آسیاب دیگری را از استفاده بیاندازد به حبس از شش ماه تا سه سال و شلاق 74 تا ضربه محکوم می شود.

 ماده 685 همان قانون:

هر کس اصله نخل خرما را به هر ترتیب یا هر وسیله بدون مجوز قانونی از بین ببرد یا قطع نماید، به سه تا شش ماه حبس یا از یک میلیون و پانصد هزار تا سه میلیون ریال جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم خواهد‌شد.

 ماده 686 قانون مذکور:

هر کس درختان موضوع ماده 1 قانون گسترش فضای سبز را عالماً عامداً و برخلاف قانون مذکور قطع یا موجبات از بین رفتن آن­ها را فراهم آورد، علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از سه میلیون تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

ماده یک قانون قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها :

به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درختان، قطع هر نوع درخت و یا نابود کردن آن به هر طریق در معابر، میادین، بزرگراه‌ها، پارک‌ها، بوستان ها، باغات و نیز محل‌هایی که به تشخیص شورای اسلامی شهر، باغ شناخته شوند در محدوده و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط مربوطه ممنوع است.

ضوابط و چگونگی اجراء این ماده در چهارچوب آیین نامه مربوط با رعایت شرایط متنوع مناطق مختلف کشور توسط وزارت کشور با هماهنگی وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و شهرداری تهران تهیه و به تصویب شورای عالی استان‌ها می رسد.

در خصوص شکایت از قطع درختان می پردازیم به :

مجازات قطع درختان طبق قانون حفظ و گسترش فضای سبز چیست؟

در خصوص ادامه ی مبحث شکایت از ثطع درختان در مورد مجازات مربوط به این عمل

طبق ماده 4 آیین‌نامه اجرایی ماده یک قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها :

هر کس درختان موضوع ماده (۱) قانون گسترش فضای سبز را عالماً و عامداً و بر خلاف قانون مذکور قطع یا موجبات از بین رفتن آنها را فراهم آورد،

علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به جزای نقدی از پنج (۵.۰۰۰.۰۰۰) تا چهل (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) میلیون ریال (جزای نقدی این ماده طبق مصوبه سال 1399 به مقدار درج شده تعدیل یافت) برای قطع هر درخت و در صورتی که قطع درخت بیش از سی اصله باشد به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد. شخص مرتکب علاوه بر جبران خسارت وارده، به موجب ماده 686 قانون مجازات اسلامی به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال و یا جزای نقدی محکوم می‌شود.

شکایت از قطع درختان در کدام مرجع به عمل می آید؟

در این خصوص باید بدانید به دلیل نسبی بودن جزای نقدی این جرم ، می بایست در دادگاه کیفری رسیدگی شود و نه در شورای حل اختلاف.

برای اطلاع رسانی در مورد قطع درختان می توانید با شماره 137 تماس بگیرید.


مطلب پیشنهادی : شکایت از فروشگاه اینترنتی

3 پاسخ

  1. سلام درمورد قطع درختان چند بار ۱۳۷ را گرفتم . جوابگو نیستند . سیدخندان انتهای خیابان خواجه عبدالله انصاری پارکی هست پراز درخت . مرتب مخفیانه در حال قطع کردن هست . لطفا هرچه زودتر رسیدگی بفرمایید

  2. چرا چرت پرت میگید اخه مجازات ۴ و ۵ میلیونی برای قطع درخت چندیدن ساله به بهانه اپارتمان سازی کار نه عقلیه نه منطقی خودتون مسخره کردید حروم زاده ها ، درخت قطع بشه با مجازات دوباره سبز میشه یا این پول جبرانش میکنه !!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *