جرم تحصیل مال از طریق نامشروع یعنی چه+وکیل متخصص

جرم تحصیل مال از طریق نامشروع چیست؟

جرم تحصیل مال از طریق نامشروع موضوع بحث امروز ماست و به سوال های شما در این زمینه پاسخ می دهیم.

ابتدا باید بگوییم که جرم تحصیل مال از راه طریق نامشروع یکی از جرایمی می باشد که علیه اموال و حقوق مالکانه اشخاص صورت می گیرد.

در دین مبین اسلام مال مسلمان به موازات خون او دارای احترام است و به تبع آن قانون گذار ایران از حقوق و منافع مالی اشخاص حمایت می کند.

جرم تحصیل مال از طریق نامشروع

مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز هرکس مالک حاصل کسب و کار مشروع خویش است و مالکیت شخصی که از راه مشروع باشد محترم است و هیچ شخصی حق تجاوز و بی احترامی به آن را ندارد.

همان گونه که بی احترامی و تعرض و تجاوز به بدن اشخاص محکوم است و توسط قانون گذار مورد مجازات قرار می گیرد تعرض و تجاوز به حقوق مالی نیز زشت و قبیح و ناعادلانه است و قانون گذار افراد مجرم را مورد مجازات های سنگینی قرار می دهد.

جرایم زیر جرایمی هستند که حقوق مالی اشخاص را تهدید می کند و عمدتاً به آنها خسارت مالی وارد می کند.

جرایم علیه اموال

مهم ترین جرایمی که علیه اموال و حقوق مالی اشخاص اتفاق می افتد موارد زیر می باشند.

موضوع بحث امروز ما تحصیل مال از طریق نامشروع است و برای آشنایی با آن باید اندکی با جرایم دیگر آشنا شوید و فقط بعد از آشنایی با جرایم دیگر است که می توانید درک کنید تحصیل مال از راه نامشروع یعنی چه؟

کلاهبرداری و سرقت

تعریف کلاهبرداری یا سرقت به لحاظ عرفی و قانونی متفاوت می باشد.

بسیاری از جاها که مال مردم به سرقت می رود یا از آنها گرفته می شود به راحتی می گویند از من کلاهبرداری شد یا سرم کلاه گذاشتند؛ اما قانون گذار و قاضی به تمام این موارد کلاهبرداری نمی گویند.

با یک مثال ساده مقصود خود را بیان می کنیم.

به عنوان مثال وقتی می گوییم امروز ناهار قیمه بادمجان داریم همه می دانیم که به غذایی که از گوشت و لپه و بادمجان تشکیل می شود قیمه بادمجان می گوییم.

قانون گذار و قاضی نیز برای هر جرمی تعریفی خاص دارند که فقط اگر در آن محدوده قرار بگیرد به آن کلاهبرداری می گویند.

جهت تماس با وکیل متخصص در کلاهبرداری روی دکمه زیر کلیک کنید:

کلاهبرداری چیست؟

مطابق قانون کلاهبرداری عبارت است از:

” هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکت ها یا تجارتخانه ها یا کارخانه ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیرواقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیش‌آمدهای غیرواقع بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصاحساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب و علاوه بر رد اصل مال به صاحبش، به حبس از یک تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می‌شود.”

به عبارت دیگر اگر طرف مقابل، شما را فریب بدهد و با نیریگ و فریبی که در حق شما انجام می دهد شما فریب بخورید و مال خود را به طرف مقابل بدهید آن شخص کلاهبردار محسوب می شود و مال شما از راه کلاهبرداری از شما گرفته شده است.

و شما این حق را دارید که تحت عنوان کلاهبرداری از او شکایت کنید.

خیانت در امانت

اما تصور کنید که طرف مقابل هیچ فریب و نیرنگی مرتکب نمی شود بلکه برعکس این شما هستید که با رضایت خاطر و اعتماد مال تان را به طرف مقابل می سپارید

مثلاً قصد مسافرت کوتاه مدت یا بلند مدت دارید و ماشین یا خانه خود را به دست برادر یا همسایه یا دوست خود می سپارید که با یکدیگر رفت و آمد دارید اما بعد از بازگشت از سفر متوجه می شوید که نسبت به مال مورد امانت، خیانت صورت گرفته است.

در این جا شما حق دارید تحت عنوان خیانت در امانت از طرف مقابل شکایت کنید.

چرا که از اعتماد شما سوء استفاده شده است و شما خودتان با اعتماد مال را به طرف مقابل سپرده اید و هیچ فریب و نیرنگی در کار نبوده است.

درباره خیانت در امانت بیشتر بخوانید:

بقیه جرایم

مابقی جرایمی که به آن اشاره کردیم نیز تعاریف خاص خود را دارد که تقریبا مشخص است مانند سرقت و فروش مال غیر.

اما تحصیل مال از راه نامشروع چه تعریفی دارد؟

 هرکس مالی به دست بیاورد که نحوه به دست آوردنش غیر قانونی و غیر شرعی است مرتکب جرم تحصیل مال از طریق نامشروع گردیده است

تحصیل مال از طریق نامشروع

قانون گذار و قاضی و بازپرس برای اینکه شخص را مجازات کنند باید رفتار او را با یکی از مواردی که گفتیم تطبیق بدهند.

اما بعضی اوقات علی رغم اینکه شخص متهم کار اشتباهی انجام می دهد و مال را از راهی غیر قانونی به دست می آورد عنوان مجرمانه خاصی بر رفتار او حکومت نمی کند در این موارد است که قاضی او را تحت عنوان تحصیل مال از طریق نامشروع مورد مجازات قرار می دهد.

مطابق قانون

هرکس مالی یا وجهی تحصیل کند که طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی بوده است مجرم محسوب و علاوه بر رد اصل مال به مجازات سه ماه تا دو سال حبس و یا جریمه نقدی معادل دو برابر مال به دست آمده محکوم خواهد شد.

وکیل متخصص تحصیل مال از طریق نامشروع

اگر دچار این مشکل هستید و به دنبال وکیل متخصص می گردید باید بدانید که باید دنبال وکیلی بگردید که در امور کیفری دارای تخصص کافی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *