شکایت از خودرو مزاحم

شکایت از خودرو مزاحم
شکایت از خودرو مزاحم

شکایت از خودرو مزاحم

در این مقاله به بررسی نحوه شکایت از خودرو مزاحم پرداخته ایم.

هنگامی  که مالک خودرو یا ماشین برای دیگران ایجاد مزاحمت می کند.

یا اینکه جرایم دیگری همچون توهین مرتکب شده و یا مزاحمت برای بانوان ایجاد کرده باشد.

اما مشخصات او قابل تشخیص نباشد ، قابل تعقیب کیفری است . نحوه شکایت از پلاک خودروی مزاحم با برداشتن پلاک ماشین مزاحم و طرح شکواییه در دادسرا شروع می شود .

با توجه به حجم زیاد وسایل نقلیه در شهرها احتمال انجام جرایم با استفاده از خودرو یا ماشین فراوان شده است و شاهد این هستیم که بعضی اشخاص به دلایل مختلف در زمان استفاده از ماشین، جرایمی را مرتکب می شوند و فکر می کنند چون در خودرو بوده اند، شناسایی و مجازات آنها ممکن نیست ؛ در حالی که بر عکس ، شکایت از طریق پلاک خودرو مزاحم امکان پذیر می باشد .

جرایمی که از طریق خودرو انجام میگیرد

بیشتر جرایم و تخلفاتی که از طریق خودروها انجام می شود را می توان شامل:

توهین، سلب آسایش و یا ایجاد مزاحمت از طریق ماشین با روش های مختلف دانست.

که با در اختیار داشتن پلاک خودرو می توان نسبت به طرح شکایت کیفری اقدام نمود . به همین دلیل این سوال مطرح می شود که نحوه شکایت مزاحمت با ماشین چگونه است؟ و اگر صاحب خودرویی اقدام به مزاحمت برای سایرین کرد و شاکی صاحب خودرو را نشناخت ، چگونه می تواند از او شکایت کند . به همین مناسبت در این مقاله به بررسی این موضوعات می پردازیم که آیا شکایت از پلاک خودرو مزاحم امکان پذیر است ؟ شکایت از خودرو مزاحم با شماره پلاک چگونه است ؟ و در آخر، نحوه رسیدگی به شکایت از پلاک خودروی مزاحم به چه صورت است ؟

شکایت از خودرو مزاحم

در بسیاری از موارد، ممکن است راننده خودرو اقدام به مزاحمت برای سایرین نماید. 

مزاحمت از طریق خودرو یا ماشین می تواند برای سایر ماشین ها و وسایل نقلیه باشد.

به عنوان مثال دیگران را از مسیر خود منحرف نماید و یا با انجام تخلفات رانندگی، اسباب مزاحمت برای سایر رانندگان شود.

یا اینکه راننده خودرو عابران پیاده و یا افراد عادی را اذیت کرده و مزاحمت برای آنها ایجاد کند ؛ مانند اینکه راننده ای با ایستادن کنار خیابان، مرتکب مزاحمت برای خانم ها بشود .ماشین مزاحم با پارک کردن درب منزل دیگران ، امکان استفاده از ملک توسط مالک را سلب کرده و با سد معبر و سلب آسایش ، برای مالک مزاحمت ایجاد نماید که این موضوع نیز از طریق طرح دعوای مزاحمت ملکی قابل پیگیری می باشد .

به طور کلی مزاحمت با خودرو هم جنبه عرفی و هم جنبه قانونی دارد.

ممکن است برخی رفتارها با ماشین توسط افراد، مزاحمت بحساب بیاید.

ولی به لحاظ قانونی امکان پیگیری آن وجود نداشته باشد.

یا اینکه این مزاحمت عرفا قابل اغماض باشد.

حتی ممکن است مزاحمت با خودرو یا ماشین، وصف کیفری جداگانه ای داشته باشد.

به عنوان نمونه ممکن است علاوه بر ایجاد مزاحمت عرفی ، راننده خودرو فحاشی یا توهین کرده باشد.

و یا مزاحمت برای نوامیس و بانوان ایجاد شده باشد.

که بر اساس قانون مجازات اسلامی هر کس در اماکن عمومی مزاحم کودکان یا خانم ها شده باشد و با گفتار و یا حرکات خود به آنها توهین کند ، به مجازات حبس و یا شلاق محکوم می شود .

بنابراین مطابق با نوع مزاحمتی که ایجاد شده است هم می توان شکایت کیفری کرد و با ارائه شکواییه متناسب با نوع جرم ، رسیدگی به شکایت را تقاضا نمود .

جهت مشاهده ابلاغیه الکترونیکی اینجا کلیک کنید.

شکایت از خودرو مزاحم با شماره پلاک چگونه است؟

در قسمت قبل گفتیم که شکایت از خودروی مزاحم ممکن است . با این حال اصولا وقتی می خواهیم از کسی شکایت کنیم ، باید مشخصات او را بدانیم و در شکواییه آن را قید نماییم . در مورد مزاحمت با خودرو ممکن است تعیین مشخصات صاحب خودرو برای شاکی امکان پذیر نباشد ؛ پس این سوال مطرح می شود که از طریق پلاک خودروی مزاحم هم می توان شکایت کرد ؟ شکایت از خودرو مزاحم با شماره پلاک ماشین چگونه می باشد ؟

گاهی ممکن است شاکی ، شخص مزاحم را شناسایی کند و مشخصاتش را بداند که در این صورت به راحتی می توان علیه شخص مزاحم در دادسرا شکایت کیفری کرد. با این حال در مواردی ممکن است شاکی اصلا راننده خودروی مزاحم را نشناخته ولی بخواهد طرح شکایت کند .

در این موارد، شکایت از طریق پلاک خودروی فرد مزاحم امکان دارد.

در واقع ، با اعلام پلاک خودرو مزاحم ، می توان از مقام قضایی خواست تا مشخصات شخصی که مزاحمت با ماشین ایجاد کرده است استعلام شود تا در دادگاه حاضر شده و قابل مجازات باشد و ممکن است منجر به توقیف خودرو شود .

شکایت از خودرو مزاحم
شکایت از خودرو مزاحم

نکات لازم به ذکر

برای شکایت از مزاحمت با ماشین از طریق شماره پلاک ، باید مشخصات شاکی از جمله نام و نام خانوادگی ، نام پدر و نشانی دقیق او را در شکواییه ذکر کرد.

در قسمت متشاکی یا مشتکی عنه هم باید عنوان ” مجهول ” یا ” ناشناس ” درج و تقاضا شود که مشخصات فرد مزاحم از طریق استعلام پلاک خودرو تعیین شود .

شرح شکایت و نوع مزاحمت باید جزئی قید و تاریخ آن مشخص گردد .

همچنین ، باید دلایل و شواهدی که شاکی به استناد آنها قصد شکایت دارد ، به صورت دقیق در شکواییه بیاید  که این موضوع در اثبات تخلف و یا جرایم مزاحمت با ماشین تاثیر فراوان دارد . همچنین ، عمده دلایلی که می شود به آنها استناد کرد ، شامل شهادت شهود است که در محل حادثه حاضر بوده اند و یا گزارشی است که ضابطان دادگستری و ماموران انتظامی ارائه کردند .

نحوه رسیدگی به شکایت از پلاک خودرو مزاحم

در قسمت قبل نحوه شکایت از خودرو یا ماشین مزاحم با شماره پلاک را بررسی کردیم ؛ اکنون، در این بخش قصد داریم بدانیم چه مرجعی صلاحیت رسیدگی به شکایت از پلاک خودروی مزاحم دارد ؟ همینطور پاسخ به این سوال ضروری است که نحوه رسیدگی به شکایت از پلاک خودرو مزاحم چگونه است ؟

در خصوص مرجع رسیدگی به شکایت از مزاحمت با ماشین از طریق شماره پلاک ، باید بگوییم دادسرای محل وقوع جرم مزاحمت ، صلاحیت رسیدگی دارد . به این منظور شاکی می تواند از طریق مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، شکایت مزاحمت خود را به صورت الکترونیکی ثبت کند .

دادسرا پس از انجام تحقیقات مقدماتی در خصوص خودروی مزاحم و تعیین شدن متشاکی یا متهم ، در صورتی کفایت دلایل، پرونده را به دادگاه می فرستد.

پس از آن ، احضاریه دادگاه  به متهم یا متشاکی مزاحمت با خودرو ابلاغ می شود که در دادگاه حاضر شود و از خود دفاع کند .

در اینجا دادگاه است که مزاحمت از طریق خودرو و ماشین را مورد رسیدگی قرار می دهد .

اگر رفتار متهم و اقداماتی او، تحت عنوان جرم در قانون باشد. دادگاه پس از اثبات موضوع ، مجازات متناسب را اعلام و متهم را به آن مجازات محکوم می کند ؛ در این رابطه باید دقت کرد که هنگام شکایت از پلاک خودرو مزاحم، ادله و مستندات قانونی لازم از جمله شهادت شهود ضمن شکایت ارائه بشود .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه شکایت از پلاک خودرو مزاحم با ما در تماس باشید.

کارشناسان ما به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه شکایت از پلاک خودرو مزاحم پاسخ می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *