مجازات قتل غیر عمد و شبه عمد

مجازات قتل غیر عمد و شبه عمد
قتل

مجازات قتل غیر عمد و شبه عمد در قانون ایران:

مبحث امروز ما در رابطه با مجازات قتل غیر عمد و شبه عمد می باشد.

از جمله جنایت هایی که در جامعه رخ می‌دهد و معمولاً هم بازتاب زیادی از احساسات، اخبار و نیز تعقیب قضایی را همراه دارد قتل است.

قتل ممکن است عمد یا غیرعمد باشد. شخصی که دست به قتل عمد زند به قصاص نفس یا دیه محکوم می‌شود و ممکن است از 3 تا 10 سال حبس هم به او تعلق بگیرد. در ادامه هراه ما باشید ….

مجازات قتل

انواع قتل غیر عمد:

در فقه اسلام جنایت ها در سه طبقه‌ عمد، شبه‌عمد و خطای محض قرار می‌گیرند. نوع اول همان عمد است و دو نوع بعدی به غیر عمد شهرت دارد.

قانون مجازات اسلامی که پس از انقلاب اسلامی تصویب و مبنای انواع مجازات ها است از همین دسته ‌بندی تبعیت نمود و جرایم را تعیین تکلیف کرد.

جهت مشاهده ابلاغیه الکترونیکی اینجا کلیک کنید.

قتل شبه عمد و شرایط آن:

اولین حالتی که کشتن کسی غیرعمد محسوب شود حالت شبه عمد است. که سه حالت زیر برای آن متصور است:

  1. حالت اول این که فرد قصد کشتن کسی را ندارد و کاری را انجام می‌دهد که عرفاً کشنده نیست اما منجر به مرگ می‌شود مثل وقتی که پدر یا مادر، فرزندشان را برای تنبیه می‌خواهند کتک بزنند. کتک زدن عموماً باعث مرگ نیست اما احتمال دارد در یک کودک باعث گرفتن جان او شود.
  2. حالتی که شخص نسبت به موضوع جهل دارد مثلاً میخواسته رفتاری را نسبت به یک شیء یا حیوان انجام بدهد اما بعد متوجه شده در اشتباه بوده و آن عمل را روی یک انسان انجام داده است.
  3. مورد سوم وقتیست که به سبب تقصیر مرتکب(مشروط بر آن که از روی قصد و از نوع کشنده نباشد) واقع شده باشد. بعبارتی همان عدم مهارت، غفلت و مسامحه منظور است. مثلاً تصادفات رانندگی که به جان باختن افراد منجر بشود در این دسته‌اند؛ زیرا عمل رانندگی کشنده نیست و این اتفاق هم از روی عدم مهارت یا غفلت رخ داده است. خطای پزشکی منجر به مرگ هم می‌تواند در این دسته قرار گیرد.

مجازات قتل شبه عمدی

در قتل شبه‌عمدی مجازات قصاص لحاظ نمی ‌شود. در عوض فرد قاتل به پرداخت دیه و تحمل حبس از 1 تا 3 سال محکوم می‌شود.

مهم

رای وحدت رویه در خصوص قتل غیر عمدی ناشی از بی احتیاطی در امر رانندگی با وصف نداشتن گواهینامه

قتل خطای محض

نوع دیگر قتل‌های غیرعمد، خطای محض است که در سه حالت زیر ممکن است اتفاق افتد:

  1. وقتی که عمل در حالت خواب یا بیهوشی رخ بدهد. مثلاً شخصی بر اثر غلتیدن در خواب باعث مرگ فرد دیگر بشود.
  2. قتلی که توسط فرد صغیر یا مجنون رخ دهد نیز خطای محض است؛ زیرا از روی عقل و تصمیم و شعور نیست.
  3. حالتی که شخص قصد کشتن کسی را ندارد و قصد انجام عمل منجر به قتل هم ندارد و کسی را برای انجام عمل روی او در نظر ندارد اما منجر به مرگ بشود. مثلاً شکارچی برای شکار خود تیر ب‌زند اما برحسب خطا به یک انسان برخورد کرده و باعث مرگ شود.

مجازات قتل خطای محض

قتل خطای محض فقط موجب پرداخت دیه است. قصاص ندارد اما در این وضعیت بر مبنای فقه اسلامی، پرداخت دیه برعهده عاقله‌ی مرتکب هست که شامل بستگان مرد قاتل به ترتیب ارث مثل پدر، پدربزرگ، فرزند پسر، برادر، عمو، دایی و … است.

مرجع صالح رسیدگی

قتل‌های غیرعمد در دادگاه کیفری 2 بررسی و تعقیب می‌شوند که با حضور یک قاضی در هر شهرستان تشکیل می‌شود و هر یک از طرفین می‌توانند حداکثر دو وکیل به دادگاه معرفی کنند.

برای کسب اطلاعات در رابطه با ممنوع الخروج کردن زن اینجا کلیک کنید

مصادیق تقصیر جزایی کدام‌اند؟

بی‌احتیاطی(طبق قانون شخص موظف به انجام ندادن است.) و بی‌مبالاتی(طبق قانون شخص موظف به انجام دادن است.) از مصادیق تقصیر جزایی می باشد. و هر زمان که تقصیر جزایی احراز شود شخص به جرم غیرعمدی محکوم خواهد شد. بی‌احتیاطی مثل رانندگی با سرعت 200کیلومتر در جاده و بی‌مبالاتی مثل رانندگی بدون گواهینامه است.

بیشتر بخوانید:

قتل عمد و مصداق های آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *